Una avaria en un tren que va quedar aturat dins un túnel a Ripoll va provocar una tarda caòtica divendres a la línia R3 de Rodalies. La tarda va ser llarga i amb constants esculls a superar. L’últim, l’ensurt a Ribes quan el maquinista va alertar que ja havia fet les vuit hores de servei, però va trencar la norma i va continuar fins a Puigcerdà. L’endemà, una avaria a la catenària va obligar a tallar el servei entre Vic i Torelló durant mig matí. I diumenge a Ripoll, un sensor va abaixar la barrera del pas a nivell del passeig Ragull i va fer falta que pugés un tècnic de Terrassa per reparar-lo.
Divendres a la tarda, Rodalies alertava que un tren havia quedat aturat dins un túnel a Ripoll a causa d’una avaria en el sistema d’alimentació elèctrica. Això va obligar a evacuar una vintena de passatgers, amb l’ajuda dels Bombers. La incidència, però, en va desencadenar d’altres. El servei es va aturar entre Manlleu i Ripoll i es va habilitar un transport alternatiu per carretera. Els detalls del que van viure els viatgers del següent tren que anava de Barcelona a Puigcerdà els explicava en un fil de Twitter una usuària, Ariadna Duran, que desmentia un primer vídeo penjat a la mateixa xarxa social on un altre usuari explicava que s’havien amotinat perquè el maquinista els volia deixar a Ribes de Freser.
Duran explicava com els van fer baixar del tren a Manlleu per anar omplint els cinc autocars que van fer falta per pujar tot el passatge fins a Ripoll. Aquí “ens van explicar que els maquinistes, per conveni, poden conduir durant vuit hores seguides, i que una vegada passat aquest temps han de parar el vehicle”. I entre esperes i retards, les vuit hores de servei del maquinista que feia el darrer tram del trajecte es va acabar a Ribes. El problema va ser que “el tren finalment va arrancar (més tard del previst) perquè no li donaven l’autorització”. Aleshores, el maquinista “va parar el tren i va informar per megafonia que parava allà i va convidar a qui tingués dubtes a anar al primer vagó”. Davant la reacció dels usuaris “el maquinista va demanar l’extensió. Des de la central no l’hi van concedir. […] Finalment ell decideix seguir el viatge sota la seva responsabilitat. Continuar un trajectes passades les vuit hores implica que ell es converteix en l’únic responsable civil si passa alguna cosa. Més que deixar-nos tirats, es va jugar el coll perquè arribéssim a casa”, conclou la usuària.
Tancat aquest capítol, la sèrie d’incidències continuava dissabte al matí, quan es va interrompre el servei per una avaria a la catenària entre Vic i Torelló. Es va restablir poc abans de les 12 del migdia. I diumenge el servei no es va interrompre, però l’avaria d’un sensor del pas a nivell del Passeig Ragull de Ripoll va deixar la barrera abaixada i ningú podia travessar la via. El tinent d’alcalde i regidor de Serveis al Territori, Joaquim Colomer, va ser dels primers en detectar l’anomalia. La resposta d’Adif va ser que el tècnic havia de pujar de Terrassa i parar a Vic a buscar les eines. “Patim una manca d’efectius a la zona. No s’entén que en el moment que hi ha una avaria s’hagi de desplaçar un tècnic des de Terrassa. És un despropòsit més i mala gestió d’Adif i Renfe”. Es van viure escenes pel cap baix curioses com el moment que Colomer es va endinsar al túnel per comprovar que no venia cap tren i assegurar el pas d’una família amb bicicletes i cadiretes que pràcticament no tenien alternativa. Es va activar Protecció Civil per resoldre situacions com aquestes. El trànsit al Passeig Ragull va estar tallat prop de tres hores.