Jordi Ventura arriba a l’Institut de Tona amb la seva tauleta digital sota el braç. Ell és un dels 13 participants al taller tecnològic que organitzen conjuntament des del 2016 el centre de Secundària i la Mancomunitat La Plana, amb l’objectiu que els alumnes facin de mentors digitals de persones grans. En el cas de Ventura, després de dues primeres sessions centrades a resoldre dubtes sobre l’ús del telèfon mòbil, en aquesta tercera classe demanarà als joves de 4t d’ESO que li descobreixin algun detall més de la tauleta.
I és que aquesta és una de les claus del taller, on les persones grans “expressen els seus dubtes o inquietuds vinculades amb informàtica o tecnologia” i els adolescents les resolen, oferint així “un servei a la carta”, explica Jordi Benet, coordinador d’informàtica de l’institut i tutor del taller.
Ja a classe, Andy Gimeno aprèn a fer anar l’Instagram amb l’ajuda de Gabriel Romaniuc, i perquè les explicacions quedin ben clares apunta els consells en una llibreta. “Em va bé per resoldre dubtes de les aplicacions del mòbil que faig servir més: WhatsApp, fer fotografies, retocar-les…”, assegura Gimeno. A la taula del darrere, Alejandro Pérez dona indicacions a Rosario Hinojosa. Amb una curiositat: són àvia i net reals, i Hinojosa remarca la importància del vincle intergeneracional: “Tot el que sé de mòbils o m’ho ha ensenyat el meu net o ho he après en aquest taller”, i recorda que ja és la tercera vegada que hi participa. “Sempre hi aprenc coses”, conclou.
I és que l’activitat, que s’allarga durant quatre sessions, “crea vincles entre els nois i noies i les persones grans que hi participen”, assegura Anna Bach, secretària de direcció del centre i una de les impulsores del projecte d’aprenentatge servei (APS). En aquesta línia també s’expressa la tècnica de gent gran de la Mancomunitat La Plana, Helena Signes, que remarca que tot i que pot semblar que el gran benefici sigui “per qui busca ajuda en l’àmbit tecnològic”, també han detectat una font de motivació pels joves alumnes: “Aprenen a formar, s’empoderen i han de preparar-se uns continguts i unes explicacions per resoldre els problemes que els plantegen”, comenta.
Aquest primer trimestre, l’APS s’ha centrat en la tecnologia, i després de Nadal “innovarem”, explica Bach, ja que el vincle amb la gent gran es farà a través d’altres disciplines que també es treballen a 4t d’ESO. Una d’aquestes serà la música, “ja que proposarem que les parelles intergeneracionals es preparin la recitació d’un poema musicat”, i en el tercer trimestre les arts visuals seran les protagonistes “amb alguna activitat relacionada amb la fotografia”. Així doncs, la llavor d’aprenentatge comú entre adolescents i persones grans continuarà creixent a l’Institut de Tona.