QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

De la ratafia a la ginebra

Destil·leries Bosch, de Sant Quirze de Besora, recupera la històrica Gin Ter, una ginebra que havia elaborat el besavi Jaume Bosch

Destil·leries Bosch, de Sant Quirze, entra aquest 2022 en l’any del 130è aniversari. I més enllà de la bona salut de la seva icònica Ratafia Bosch, ho farà presentant un nou destil·lat al mercat, una ginebra. La Gin Ter ha estat creada per Arnau Bosch, sisena generació de la nissaga, recollint el nom i l’esperit de la que havia elaborat puntualment el seu besavi, Jaume Bosch, mig segle enrere.

El projecte neix d’una casualitat. Fa un any, Arnau Bosch, químic de formació i que no treballa a l’empresa familiar, va trobar remenant pel traster de la destil·leria una ampolla de Dry Gin-Ter. Es tractava de la històrica ginebra que el seu besavi Jaume havia elaborat durant els anys 60 i 70, bàsicament per atendre la demanda de turisme estranger que tot just despuntava per la Costa Brava i el Maresme. El projecte, que va tenir poc recorregut, pràcticament no es va ni donar a conèixer a la comarca, on llavors el consum de ginebra era testimonial. La inesperada troballa, però, va animar Arnau Bosch a provar d’elaborar-ne.

Després d’alguns mesos informant-se i fent proves, va acabar definint la seva pròpia fórmula i, amb un petit alambí experimental, de tot just tres litres, en va fer una trentena d’ampolles. La resposta d’amics i familiars, en tastar-la, va ser encoratjadora. Vist l’èxit, el seu pare, el mestre ratafiaire Faustí Bosch, conscient que avui la ginebra “continua de moda”, va encarregar al seu fill que desenvolupés el projecte d’una ginebra pròpia, com a col·laboració puntual amb l’empresa. Dit i fet.

El passat 24 de desembre, vigília de Nadal, es presentava via Instagram la nova Gin Ter, que ha respectat el nom de la seva antecessora. Una ginebra “on les olors, el sabor, l’essència de la nostra família i el nostre territori es troben en perfecta sintonia”, descrivien a través del mateix compte. “La idea era fer una ginebra que agradés una mica a tothom, però amb un matís cítric que li donés un toc diferencial”, explica Arnau Bosch. Un beguda feta a base de plantes aromàtiques i fruits propis de la mediterrània, que li donen un caràcter “de proximitat”. Una altra particularitat és que s’elabora en un històric alambí d’aram, adquirit per la família l’any 1910 a l’empresa Luis Panadés de Barcelona. En aquest mateix receptacle també s’hi fan actualment l’Aiguanaf Compost i el Licor de Núria, els altres dos destil·lats que acompanyen el producte estrella de la casa, la ratafia.

Malgrat el seu caràcter prèmium i artesanal, la ginebra s’ha volgut posat a la venda a un preu “assequible”, remarca Arnau Bosch. Aquests dies l’han començat a distribuir pels canals comercials habituals de l’empresa. Un nou producte per a una marca amb solera que aromatitza les sobretaules des de 1892.

Una etiqueta singular 

L’ampolla de Gin Ter es presenta amb un singular embolcall de malla que vol simbolitzar la tradicional faixa catalana. L’etiqueta s’ha inspirat en l’escut creat pel besavi, respectant les inicials JB, Jaume Bosch, però s’hi ha incorporat la silueta del traçat que fa el riu Ter al seu pas per Sant Quirze i el qualificatiu de London Dry Gin. 

 

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 267 persones.