El 26-M van perdre més de la meitat dels regidors.
Van ser uns resultats molt durs, veníem d’una campanya molt renyida amb un molt bon paper que va fer la CUP fruit dels quatre anys que havia estat a l’oposició. No ens queda res més que assumir el resultat.
A què atribueix els resultats?
Es deuen en part que érem un grup nou, jove, renovat. Hi havia un trencament molt fort i això no genera confiança. En som conscients i a partir d’aquí, a recuperar-la.
Es va fer tard el relleu?
No, es va fer de forma pausada. Potser els tempos podien haver estat més amples però tot i així es va fer amb el temps que tocava, curt, el temps just, però són coses que hem d’anar aprenent de cara a les properes municipals.
El seu paper en part és defensar l’acció de l’antic govern. Els costa fer-ho?
Tenim una legislatura passada que ha acabat i ha entrat un nou equip de govern amb moltes ganes, com així demostren, que han de dur a terme els seus projectes. Hem de ser conscients que ha canviat la situació i hem de treballar amb la nova actualitat política i a partir d’aquí arribar a consensos i fer nous projectes.
Temes polèmics com l’oci nocturn o la policia poden haver influenciat pel fet que vostè representava aquell equip?
No, a partir d’aquí hi ha idees noves, grups nous i continuar treballant. Sí que hi ha coses que pensem igual però el pensament també evoluciona. Aprofitem-ho i traiem profit d’aquesta situació i anem avançant.
Tenen el suport de l’antic govern, s’han desvinculat?
A la llista hi eren i el que fem és un procés d’anar renovant. Els que anàvem al capdavant som els que estem més implicats. El període d’aclimatament ja ha passat, som conscients de la realitat, dels tràmits que s’han de seguir en els diversos projectes que volem fer i a partir d’aquí anem tirant nosaltres sols.
Vostè porta el pes de tot? Va a totes les comissions; els altres dos regidors, no.
És un tema de distribució de tasques. Per la meva professió tinc més disponibilitat i flexibilitat. També per un tema de fluïdesa de la informació i de treball intern, que no es perdi informació.
L’antiga CiU en 40 anys només n’havia estat 8 anys a l’oposició. N’han d’aprendre, a no governar?
Al principi dius ostres, des de l’oposició, què puc fer? Teníem un programa i unes idees que volíem dur a terme i et planteges quin ha de ser el teu paper. Treballant veus que pots fer un paper fonamental i pots dur a terme igualment les teves propostes. Si vas a buscar consensos amb la resta de grups i veus que les qüestions de fons són comunes, a través de negociacions pots arribar al que tu volies arribar, es pot fer des del govern i des de l’oposició. No estar al govern no ens impedeix no dur a terme el programa electoral.
Han presentat diverses mocions a un govern en minoria. L’última, conjunta entre tota l’oposició per l’enllaç de la ronda del Puig i el carrer Puigdassalit.
És un acord de ple i l’equip de govern està obligat a tirar endavant allò que va acordar el ple. Ens feia la sensació que ERC-JpT ho estava intentant paralitzar. Hem de ser conscients que hi ha uns veïns afectats que hi viuen i han presentat unes al·legacions que fan referència que hi ha uns tràmits procedimentals que no s’han seguit. És fonamental que se’ls contestin les al·legacions que van presentar al juny. Un cop tinguem les respostes mirarem si els tràmits són correctes, si és necessari un nou pla de mobilitat com reclamen els veïns.
Creuen necessària aquesta connexió entre la ronda i el Puigdassalit?
Hi ha un pla de mobilitat que així ho preveu. Hem de tenir en compte que la ronda és molt llarga i té dues sortides. Ha de tenir sortides i una de les inclou és aquesta. Mirem si legalment és el que toca i a partir d’aquí veurem què podem fer.
Van presentar una moció pel manteniment dels espais públics. Els retreien que com era que ho demanaven després de governar vuit anys.
És un tema reiterat, que van apareixent voluminosos al costat dels contenidors, d’excrements de gos i altres acte incívics. Des de l’Ajuntament ja pots fer campanyes de sensibilització, passar més sovint a netejar, però el problema de fons és l’incivisme i ja que tots hi estem d’acord presentem propostes per veure com el podem combatre.
Reclamen un pla estratègic sobre comerç. Què necessita el comerç ara que no necessités el mandat passat?
Vam veure als pressupostos una partida de 50.000 euros relacionada a fer millores al mercat municipal. Quan es pregunta al govern a què els volen destinar no ho tenen clar. Si apostem pel comerç asseiem-nos i entre tots fem un pla a llarg termini.
En una moció reclamaven a Sant Pere i Vic que respectin el cabal ecològic. Ells diuen que ja ho fan.
Era un estiu molt sec, plovia poc. Em va arribar que a dalt a Forat Micó hi havia aigua i n’estaven agafant. Anava per fer un toc d’atenció. Torelló ha de vetllar perquè els seus rius tinguin aigua, perquè es respecti l’ecosistema, ja que l’ACA potser no fa la incidència. Gràcies a aquesta moció hem pogut recuperar la comissió de l’aigua que s’havia creat només per la gestió del Consell Comarcal i n’hem ampliat les competències.
Els grans projectes del pressupost de l’any passat, les Serrasses i la nau dels carrossaires, es van ajornar perquè es van destinar els diners a fer un pla de xoc. Ara es tornen a preveure al del 2020. Es van abstenir.
Va ser una abstenció crítica per com s’havien confeccionat els pressupostos. El nostre vot havia de ser no, sobretot per les Serrasses. Hi havia una subvenció de la Diputació de 200.000 euros concedida amb la condició que es comprés el 2019. El govern no ho acabava de veure clar i decideix treure la partida amb el compromís que es faria aquest any. El govern estava convençut que la subvenció hi seria i ara no hi és. Torelló no té els diners per comprar l’hotel.
Ells s’escudaven en el fet que a nivell de burocràcia hi havia un acord verbal i que no hi havia suficient temps material.
El preu estava tancat abans de les eleccions. Sí que hi havia unes càrregues que el propietari es va comprometre a deslliurar i tornant de vacances es podia comprar i hi ha una entrevista de l’alcalde a l’octubre que ho diu.
Es va ajornar la compra de la nau dels carrossaires. Quin és el seu plantejament.
Comprar la nau val uns 500.000 euros i fer-ne una de nova, estem pendents d’estudis però pot costar 1,2 milions. Per tant, veient la diferència de números apostem per comprar la nau actual i fer les reformes per adaptar-la a qüestions de seguretat.
Tornarà a ser la candidata de JxCat el 2023?
Passes uns moments molt durs sobretot al principi en què et vas aclimatant. A mi m’agrada molt sobretot poder aportar el meu granet de sorra pel poble i fer coses per millorar-lo és un projecte que t’enriqueix molt. S’ha de veure com evoluciona també el meu món laboral. La meva intenció és continuar.