El fundador de Gràfiques Manlleu va ser Antoni Contijoch, l’avi de l’actual propietari i director general, Jordi Contijoch. De cansalader va passar a ser impressor perquè era un lletraferit i això és el que li agradava. Això passava el 3 de desembre de 1919, aquest any farà cent anys. D’ell, l’empresa va passar a Joan Contijoch, que és qui li va donar l’impuls tecnològic que el seu fill Jordi ha volgut continuar. “El meu pare sempre deia, ‘no t’arronsis i no tinguis por”, explica Contijoch, que va assumir la direcció de l’empresa en morir el seu pare. I no ho ha fet. Acaba d’instal·lar una nova màquina, la millor del sector, que imprimeix 18.000 fulls d’etiquetes en una hora. Això i dues màquines més que tallen i empaqueten de forma automàtica les etiquetes suposen una inversió de 3 milions d’euros per l’empresa. “Representa el 25% del que facturem en un any. El 2018 el vam tancar amb 10,5 milions d’euros”, explica Contijoch, que afegeix que els darrers dos anys (2017 i 2018) ha augmentat la facturació en un 10% i un 25%. El seu pla estratègic ha suposat també l’ampliació de 1.000 metres més de nau, sumant-ne 5.000 per “tenir organitzats els propers tres anys”. Però ja pensa en una ampliació que doblaria aquest espai un cop acabat aquest trienni.
Si el seu pare va canviar l’empresa apostant pel canvi de producte i la tecnologia, Contijoch ha apostat sobretot després de la crisi del 2008 “quan ens vam haver de replegar una mica i van desaparèixer la producció de catàlegs, que representaven un 40% o 50% de la producció”, per tenir una plantilla fixa de treballadors, una setantena, i impulsar el departament comercial per mantenir-ho. “Perquè encara que sí que l’automatització de sistemes fa que hi hagi menys personal de peonatge, és important tenir persones per al control de qualitat que coneguin el producte i l’empresa”, diu Contijoch, tot i que les noves tecnologies permeten que la màquina que ha instal·lat tingui vuit càmeres que llegeixen tot el que imprimeix i que a més de controlar fan rectificacions.
D’empreses semblants a Gràfiques Manlleu n’hi ha quatre més a la península Ibèrica. La globalització no les ha afectat del tot perquè cal tenir ”proximitat amb les plantes on s’envasa” i les empreses “no volen l’estoc a casa seva, per tant hem de ser flexibles en la producció”, diu, posant com a exemple que a la planta de cerveses Mahou s’embotellen i etiqueten en una hora 75.000 ampolles. Empreses del subsector de les cerveses, els refrescos –té de client Coca-Cola–, les conserves, els aliments infantils o el sector de la xocolata són els seus clients, però també treballa per a l’empresa de llibretes Hamelin (antiga Enri) i “encara fem calendaris de penjar o de taula cada any”, explica. El que “ha pràcticament desaparegut són les impressions comercials”, diu.
Amb tres generacions de la mateixa família, l’empresa ha aconseguit situar-se en primera línia amb tecnologia i buscar l’especialització fent-ho amb una matèria primera sostenible com és el paper “certificat de boscos sostenibles de Finlàndia”, conclou Contijoch.
Especialista en etiquetes de paper per al sector alimentari
L’any 1992, l’empresa va començar a imprimir les etiquetes per a l’aigua de l’empresa Font Vella. Aquest va ser el punt de partida del canvi en el tipus de producte. L’any 1997 va adquirir una altra empresa que ja tenia clients de fora d’Osona i això va portar a l’especialització en etiquetatge de paper, especialment per al sector alimentari. Passejar per la nau de Gràfiques Manlleu és veure etiquetes per a diferents marques d’aigua, per a la tònica Schweppes, per als bombons de la casa Nestlé o els típics triangles de La Vaca que Ríe. Aquestes últimes etiquetes es fabriquen a Manlleu i se’n van cap a Tunísia, on les posen al producte que fabriquen allà i on és molt popular. Clients com aquest fan que Contijoch exporti un 15% de la seva producció.
Un dels projectes és entrar al sector de l’oli al nord de l’Àfrica, on l’empresa ja té un delegat. “Espanya i Itàlia són els grans productors d’oli, i tot i que ara no se segueix del tot cada vegada s’haurà de complir la llei que obliga a posar oli nou als restaurants i això vol dir més envasos i etiquetes”, diu Contijoch. L’empresa té la seu de la delegació comercial a Madrid, que “és on hi ha la majoria de multinacionals”.
{{ comment.text }}