Permetre que els alumnes puguin fer una ciència tan semblant com sigui possible a la que fan els científics. Aquesta és la metodologia que impregna el llibre didàctic Investiguem com funciona el cos humà, que ajuda el professorat de Primària a fer investigacions amb els alumnes sobre temes científics concrets. L’obra, escrita per la mestra ripollesa Irma Darné, de l’escola Vedruna, i els biòlegs i doctors didàctics de ciències de la UVic Jordi Martí i Arnau Amat i il·lustrada per Jordi Salvany, s’ha publicat després de sis mesos d’un curs de documentació i és el segon de la col·lecció de llibres “Petits talents científics”. El grup treballa ara amb dues publicacions més: Investiguem els fenòmens astronòmics i Investiguem els éssers vius.
El llibre dona eines als professionals per orientar-los per tal que els alumnes investiguin obtenint dades del món real fruit de l’observació per arribar a conclusions. “Però sobretot, com els científics, han de crear i usar models que permetin pensar en la part que no és fàcilment visible”, concreta Darné, “com les partícules, l’interior del cos humà i l’univers”. Per fomentar l’experiment els mestres tenen una maqueta que serveix per crear analogies. “La maqueta que van creant els nens va canviant fruit dels experiments per aconseguir que siguin capaços de narrar una història sobre el que ens passa per dins”, explica Martí. Els autors han estructurat el llibre en 12 activitats repartides en tres camins. El camí dels nutrients, que explica com els nutrients són processats i absorbits en el nostre cos; el camí dels gasos, on es treballa com l’oxigen entra i és utilitzat, i el camí de la informació, que serveix per treballar com el cos processa i respon davant els estímuls de l’ambient. “Algunes activitats són experiments, mentre que d’altres fan referència al procés de modelització de la maqueta”, apunten.
Totes les activitats que apareixen al treball Investiguem com funciona el cos humà neixen del Grup de Treball de Ciències a Infantil i Primària organitzat pel CIFE de la UVic, on científics i mestres es trobaven per pensar activitats i innovacions sobre les ciències. Aquest curs, i la consegüent publicació, ha estat organitzat i finançat per l’Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, la Fundació Catalana de la Recerca i la Innovació i l’Obra Social La Caixa. Els autors destaquen que pel que fa a les publicacions catalanes, “hi ha pocs llibres destinats a professorat de Primària per treballar aspectes tan concrets de les ciències”.
{{ comment.text }}