QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

El desdoblament de l’R3 entre Vic i Centelles haurà d’esperar com a mínim al període 2026-2030

Així ho recull el Pla de Rodalies, que determina les inversions de la propera dècada a Catalunya

Aquest divendres es va presentar, en el marc d’una visita d’obres a l’estació de la Sagrera de Barcelona, el Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030. El document recull les actuacions a desenvolupar en la propera dècada vinculades amb el servei ferroviari on s’inclou la línia R3, que uneix Barcelona i Puigcerdà. En l’acte, el ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, va remarcar l’aposta del govern socialista pel transport ferroviari i en especial per Rodalies, on projecten invertir 6.345 milions d’euros durant els propers 10 anys.

En el cas d’Osona i el Ripollès, l’anunci de projectes vinculats a la millora de la xarxa ferroviària que uneix Barcelona amb Puigcerdà han sigut habituals en les últimes dècades, i de fet el sentir del territori en aquesta infraestructura coincideix amb la reflexió d’escepticisme que va fer el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, durant la presentació: “Ja hi ha hagut altres plans de rodalies i promeses d’inversions. La nostra pregunta és ‘serà aquest el primer que es complirà?”. El coordinador del Pla de Rodalies de Catalunya, Pere Macias, es va encarregar de desgranar el full de ruta en què ell i el seu equip han estat treballant els últims mesos. Macias va deixar clar que s’ha redactat un pla “molt pautat”, i per això basant-se en cinc eixos globals –en els quals destaca l’aposta pel manteniment, l’accessibilitat del servei i la inversió en millores– s’han determinat dues fases de cinc anys segons l’estat de desenvolupament i possibilitat d’executar cada projecte.

En el cas de les actuacions immediates que s’haurien d’acabar o començar a executar en el període 2021-2025 n’hi ha dues de destacades que afecten l’R3 i que permetrien millorar la connexió amb Barcelona. La primera, i més important, són les obres de desdoblament del tram entre Parets i la Garriga. L’actuació ja ha començat a avançar amb l’eliminació de diversos passos a nivell a Granollers i la Garriga i amb l’adequació electrònica del traçat perquè sigui compatible amb la doble via. Segons el pla, durant el 2021 s’hauria de licitar la resta del projecte, que afectaria aproximadament uns 20 quilòmetres de via i permetria guanyar volum de pas i disminuir el temps de recorregut en els combois de la línia.

Encara en aquest primer quinquenni i amb afectació a Osona, el Pla de Rodalies preveu la duplicació de la via en el tram soterrat que transcorre per la part urbana de Vic en direcció a Barcelona. El coordinador del Pla de Rodalies, Pere Macias, explicava a principis d’octubre en una entrevista a EL 9 NOU que el projecte estava redactat i en fase de supervisió, i que si res no es torçava es podria licitar de cara al 2021. Aquesta doble via al llarg d’un quilòmetre permetria augmentar la sortida i arribada de trens des de la capital d’Osona en un 14%, i la principal dificultat en l’execució es troba a fer un segon pont sobre el Mèder a la zona del Blanqueig.

El full de ruta de Rodalies de Catalunya, però, no considera la possibilitat de desdoblar el tram entre Vic i Centelles com a mínim fins a la segona fase del pla, que se situaria en el període 2026-2030. Aquest fet s’argumentaria en la voluntat de fer una planificació “realista”: per al desdoblament cal tenir redactats els estudis informatius i mediambientals encara inexistents, una tramitació per la qual es necessiten aproximadament uns cinc anys. Tot indica que la dotació pressupostària del govern estatal serà suficient per arrencar amb la redacció d’aquests estudis en el 2021.

El Pla de Rodalies no inclou inversions concretes en el tram entre Vic i Puigcerdà, i tot indica que el benefici per al Ripollès recaurà en els diners que arribin de les partides generals de manteniment de la infraestructura i de les estacions. En els propers 10 anys també està prevista la renovació del 37% dels trens amb la compra de 101 unitats. Actualment hi ha 271 combois operant amb una mitjana d’antiguitat de vint anys.

Ramal amb el corredor del Vallès per a mercaderies

Entre les actuacions previstes en el primer quinquenni del pla hi apareix la construcció d’un ramal a la sortida de Mollet que permetria connectar l’R3 amb el corredor del Vallès, una de les principals línies ferroviàries de mercaderies de Catalunya. El grup Casa Tarradellas va apostar per la mobilitat ferroviària dels seus productes –sobretot en primeres matèries com el blat i la farina–, i amb aquesta millora logística s’espera que més empreses facin el pas.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 90 persones.