Cada dia passen uns 2.000 vehicles pel cèntric carrer Sant Bartomeu de Torelló. Des del 13 d’octubre, quan va començar a sancionar el radar vinculat al semàfor que s’hi va instal·lar al febrer per controlar la velocitat, s’han multat una mitjana de 30 vehicles per dia. En total, segons les xifres que ha facilitat l’Ajuntament de Torelló, s’han comès 1.100 infraccions, és a dir, 1.100 vehicles han passat el semàfor en vermell. D’aquestes s’han tramitat unes 700 multes, que correspondrien a les que es van detectar a partir del 19 d’octubre i fins aquest dimecres, ja que fins llavors, explica el regidor de Serveis Territorials, Adrià Jaumira (ERC-JpT), no es va activar l’aplicació informàtica de la Diputació de Barcelona per tramitar-les.
Entre el 13 d’octubre i el 17 de novembre s’han detectat 1.100 infraccions
L’arribada de les primeres sancions ha provocat desenes de queixes per part de diversos conductors a qui els repercuteix abonar un import de 200 euros i la pèrdua de quatre punts. A través de les xarxes socials s’ha creat un grup que anomenen “Afectats semàfor c. Sant Bartomeu Torelló”. Sílvia Camps, que va generar el primer fil de comentaris, explicava a EL 9 NOU que ha entrat una instància a l’Ajuntament després que el seu pare hagi rebut dues multes per “no respectar, el conductor d’un vehicle, el llum vermell no intermitent d’un semàfor”. Camps comenta que altres persones han rebut més sancions i que fins i tot algú s’ha quedat sense punts. Alguns dels afectats al·leguen que circulaven a menys de 20 per hora, la velocitat permesa a la via, i que el semàfor s’hauria activat quan un altre vehicle que circulava per darrere seu s’excedia de velocitat. Diuen que el semàfor s’hauria posat vermell i el radar hauria fet la foto al seu vehicle quan ja l’estaven creuant, i que no haurien vist que s’havien d’aturar.
Davant la proliferació de queixes, el consistori va fer un comunicat aquest dijous en què diu que no es va començar a sancionar fins que no es va certificar que el funcionament era “impecable”. Durant el període de proves, que ha durat vuit mesos i mig, s’ha calibrat i ajustat diverses vegades, assegura Jaumira, i ara s’ha tornat a revisar i s’ha garantit que funcionava amb “absoluta precisió”. Recorden que quan el radar detecta una velocitat de més de 20 km/h, el semàfor passa d’ambre intermitent a fix i després a vermell. “Si es circula a la velocitat reglamentària, en aquest interval hi ha temps de reacció suficient” i també s’ha previst un temps de reacció per al vehicle que va davant. Subratllen que la sanció s’imposa “per saltar-se un semàfor en vermell” i que la multa és la que està tipificada al codi de circulació. Jaumira diu que l’empresa que s’encarrega de la gestió ha revisat una per una les sancions amb les imatges i que s’han assegurat que hi hagi la infracció, i afegeix que no es plantegen fer cap acció per anul·lar les multes i que en tot cas qui vulgui pot presentar al·legacions.
Jaumira diu que ja va alertar en un ple que “quan arribessin les primeres multes les infraccions caurien en picat” i aquesta setmana ja s’han reduït. Els dies en què se n’han posat més han estat 47 i entre aquest dilluns i dimecres n’hi ha hagut 20 per dia. El regidor diu que un 1% d’infraccions “és una xifra elevada, però tampoc fa pensar que anem a multar a tort i a dret”, i que per tant no hi ha un afany recaptador.