Trenta-tres dies entre el 30 de juliol i l’1 de setembre al matí. Són les jornades en què Adif executarà les obres d’adequació i millora del pont sobre el riu Ter a Ripoll i diversos treballs geotècnics en quatre túnels del recorregut fins a Puigcerdà. Durant tot l’agost, els passatgers que facin el tram ferroviari entre Ripoll i Puigcerdà/La Tor de Querol-Enveig hauran d’utilitzar un servei alternatiu per carretera en autobús que allargarà el trajecte entre 30 i 60 minuts més que amb tren, segons explicava aquest dijous a l’estació de Ripoll el tècnic del Departament d’Operacions de Renfe encarregat d’elaborar el pla alternatiu de transport, Ricard Riol. Sobretot, això es deu al fet que hi ha 43 túnels en el trajecte i la collada de Toses “no té dreceres com el túnel de Toses, que mesura 3,8 quilòmetres”. Aquest treball de reprogramació duu una feina de dos mesos i s’ha fet amb uns gràfics d’espai-temps (a la foto) en què s’ordenen tots els trens que surten al dia i les estacions per on passen. Hi haurà entre 10 i 15 autobusos que faran els set trajectes diaris entre Ripoll i Puigcerdà i a la inversa en dies feiners i els sis, en festius. També hi ha dos autobusos que es quedaran a Ribes de Freser en dies festius i un que en sortirà en feiners. A més, hi haurà dos itineraris d’autocars: un de més directe que no entrarà a Planoles i Toses i un que sí, que es farà en microbús. “En serveis d’alta demanda caldran tres busos perquè el tren té més capacitat”, assegurava Riol.
Les obres, que no afectaran els horaris de les estacions de l’R3 de més avall de Ripoll, s’han programat ara perquè hi ha menys afluència de gent en aquest tram per minimitzar-ne l’afectació. Abans de la pandèmia, en tot l’agost hi passaven unes 40.000 persones (1.300 al dia). Una xifra que a l’estiu és inferior al 10% de tot el moviment de l’R3, perquè el gruix de la demanda és entre Vic i Barcelona. L’estació ripollesa assumirà l’emmagatzematge nocturn de sis trens que ara es guarden a Puigcerdà. Uns combois de doble composició de 80 metres de llarg “que equivalen a la llargada de dues illes de l’eixample en un estacionament limitat”. Els canvis també inclouran la reprogramació dels torns dels maquinistes i una gran coordinació entre l’arribada del tren i la sortida del bus i al revés.