El 2019 ha tornat a ser un any dolent a les carreteres d’Osona i el Ripollès, ja que l’objectiu d’assolir zero víctimes en accidents de trànsit encara queda massa lluny. Anant al detall de les xifres que ens deixa el darrer any s’observa que a Osona hi ha una petita baixada de víctimes mortals –es passa de les 12 del 2018 a les 7 del 2019–, mentre que al Ripollès no es pot mantenir el zero de l’anterior any i es comptabilitzen dues persones mortes en accidents de trànsit. Precisament la tipologia dels dos sinistres mortals al Ripollès apunten cap al fet més noticiable del 2019: els atropellaments es converteixen en la principal causa de mort a les carreteres si ens fixem en el global de les dues comarques. A la comarca d’Osona, també hi ha hagut dos atropellaments, un al nucli urbà de Taradell, en què hi va morir un nen de 2 anys, i un altre al límit entre els municipis de Vic i Gurb, quan un vehicle es va emportar per davant una persona que anava en bicicleta.
Si ens centrem en la tipologia d’accidents mortals a les carreteres osonenques, el fet predominant han estat les sortides de via –amb tres successos–, i en aquest apartat és on el punt quilomètric 42,8 de la C-17 en sentit sud, just davant del restaurant del Pinós, agafa rellevància. En aquesta zona s’hi han concentrat dos accidents mortals durant el 2019 i en dies de pluja els ensurts en forma de sortides de la carretera han estat habituals. Durant el 2018, la tipologia d’accident mortal més comuna va ser compartida entre l’encalç entre vehicles i el xoc frontal, dues situacions que s’han reduït de manera important. L’encalç mortal es va produir en l’incident que va tenir lloc el 27 d’agost a l’Eix Transversal al seu pas pel municipi de Sant Bartomeu del Grau. A la carretera que uneix Lleida i Girona passant per Osona malauradament no s’ha pogut tornar a la xifra de zero víctimes que es va aconseguir el 2013, el 2014, el 2016 i el 2017, però es confirma la reducció d’accidents mortals des que es va desdoblar totalment la via ara fa gairebé set anys. A l’Eix Transversal al seu pas per Osona s’hi havien arribat a registrar 10 víctimes mortals durant l’any 2007, la majoria per xocs frontals. El 2019 una persona ha mort per una col·lisió frontal. Va ser a la B-522 que uneix Vic i Manlleu, i en la topada s’hi van veure implicats un cotxe i una moto. Col·lectius vulnerables a les carreteres com són els motoristes o els ciclistes han estat tristos protagonistes en tres sinistres mortals a Osona i el Ripollès durant el 2019.
Altres dades que deixa el 2019 quant als accidents de trànsit és el moment en què es produeixen els successos. Enguany cap incident s’ha produït en horari nocturn i només un, l’atropellament d’una persona que anava en bicicleta des de Vic cap a Gurb, va tenir lloc en cap de setmana. Pel que fa a les edats, la franja entre els 35 i els 60 anys és la més afectada, amb quatre morts.
Pel que fa a xifres globals de víctimes mortals de trànsit, a Catalunya es comptabilitzen 171 persones que han perdut la vida a les carreteres el 2019. L’última es va produir aquest dijous al migdia a la C-17 a la Garriga, quan el conductor d’un vehicle va morir després de xocar amb un altre cotxe accidentat que havia quedat a sobre la mitjana.