Aules mig buides en molts dels centres educatius d’Osona, el Ripollès i el Moianès. Pràcticament en totes hi falten alumnes, ja sigui perquè són positius per covid-19 o perquè són contactes estrets i no estan immunitzats, i d’altres classes, almenys una vintena, estan completament buides. Aquest dijous a la tarda, segons dades del Departament d’Educació, hi havia 3.349 persones confinades a les llars d’infants, escoles i instituts, de les quals 2.849 a Osona, 263 al Ripollès i 237 al Moianès. La xifra representa més del doble de les que hi havia just una setmana abans, quan n’eren 1.486 entre les tres comarques –ja s’havien duplicat dimecres–. En el cas d’Osona, només en dos dies, de dimarts a dijous, la dada va créixer en mil persones, entre alumnes, mestres, professors i personal no docent.
El canvi de protocol marca que a Educació Infantil i Primària només s’aïlla tot el grup bombolla si hi ha un 20% d’alumnes positius. Així, segons les xifres, aquest dijous en constaven 11 a Osona i 3 al Moianès. També hi ha un centre tancat, en haver-hi només un grup, la llar d’infants Estel d’Olost.
Segons ha pogut constatar EL 9 NOU, però, hi ha més grups sencers aïllats en alguns centres que no hi figuren. Un cas és l’institut escola Mestre Andreu de Sant Joan de les Abadesses. Segons el director, Miquel Marcé, en tenien tres, un d’Infantil i dos de Primària. “La situació és complexa”, explicava, ja que “cada dia hi ha casos nous i hem de gestionar casuístiques diferents”, perquè alguns alumnes porten una dosi de la vacuna, d’altres l’han passat i d’altres no tenen cap tipus d’immunitat. El fet que segons la immunitat alguns alumnes no s’hagin d’aïllar fa que s’hagin plantejat un “sistema híbrid” a l’hora de fer classes, amb una part del grup a l’aula i una altra a casa, diu Marcé. Això complica la tasca docent, asseguren des de l’escola Guillem de Mont-rodon de Vic, que té sis grups confinats que tampoc consten al portal Traçacovid. La directora i la secretària del centre, Eli Minchillo i Meritxell Portet, comenten que “el percentatge d’alumnes que es connecten telemàticament és molt elevat”, i afegeixen que alguns, però, no poden fer-ho, ja sigui per l’estat de salut o “la casuística familiar que no els ho permet”, encara que han prestat ordinadors en els casos que és necessari. La gestió d’aquests dies, en què s’han multiplicat els casos als centres, “és molt dura, des de les direccions només gestionem casos covid”, diuen Minchillo i Portet.
Segons el protocol, quan hi ha un positiu en un grup la resta es pot fer un test d’antígens de forma voluntària. En el cas de Primària ho van a fer a les farmàcies i els d’Infantil es fan a les mateixes escoles. Alguns dels docents proposen intercanviar això, ja que a Infantil els solen acompanyar els familiars i potser els facilitaria la tasca poder anar ells a les farmàcies i fer els de Primària als centres. Laura Aumatell, directora de l’escola Fortià Solà de Torelló, que té una seixantena de persones confinades i tres grups sencers, diu que malgrat que els testos són voluntaris “el percentatge dels que se’l fan és alt” i també posa en valor la responsabilitat de les famílies que aïllen els nens que tenen símptomes de forma preventiva. Solà afegeix que els grups només s’aïllen quan s’ha fet el TAR i diu que com que des de Salut també “van desbordats”, a vegades poden passar tres o quatre dies fins que no es fa el cribratge.
A tot plegat s’hi ha sumat la dificultat de cobrir les baixes de docents. Al Guillem de Mont-rodon, aquest dijous tenien 14 baixes de les quals n’hi havia 5 pendents de cobrir. En alguns casos, afegeix Aumatell, es cobreixen places amb especialitats que no toca, i en dies en què no s’han pogut cobrir baixes “ens organitzem amb els mestres” que tenen a l’escola. En les escoles concertades, la dificultat és més alta, ja que no hi ha una borsa específica de substituts. Ramon Rial, director de la Vedruna Escorial de Vic, també remarca que la incidència de la pandèmia en els alumnes “és molt alta” i que “notem el volum de baixes de professorat que obliga a buscar substituts i no sempre trobem els candidats necessaris”. En el seu centre s’han tancat almenys tres grups per acumulació de positius de les diferents etapes educatives. Malgrat les dificultats, “ens n’anem sortint”, diuen des dels centres.