Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

“És bon símptoma que ara es vegin més vianants a la ronda Camprodon”

Entrevista a Fabiana Palmero, regidora d’Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Vic

Deixant de banda el coronavirus, en aquest inici de curs a Vic del que més s’ha parlat és de trànsit. Reduir de quatre a dos els carrils per a cotxes a la ronda Camprodon era una aposta arriscada?
Fa temps que estem treballant en el projecte d’una ciutat més saludable i per aconseguir-ho hem d’apostar per altres mitjans de transport alternatius. Teníem des de fa anys la demanda dels veïns de la ronda Camprodon de reduir el trànsit i millorar la qualitat de l’aire. Vam considerar que era una bona oportunitat, també perquè coincidia amb la Setmana de la Mobilitat, de fer aquest experiment de reduir els vehicles a motor i potenciar els desplaçaments en bicicleta i, sobretot, a peu.

Han passat uns dies i ja deuen tenir dades per saber si ha funcionat o no i si serà així definitivament.
N’hem anat recollint, però encara no les tenim totes. El que tenim són impressions i aquestes són positives. Hi ha hagut una reducció de vehicles motoritzats i no hi ha hagut col·lapses, a excepció d’algunes hores i dies puntuals. Ara el que hem de fer és que la gent agafi més la bicicleta. En els moments d’entrar a l’escola sí que n’hi ha, però hem de fer que sigui més extensiu. Està clar que hi ha més vianants per la ronda Camprodon, molta gent ha optat per portar els nens a l’escola a peu i això és un bon símptoma.

Pot ser que ara, per les limitacions a la ronda Camprodon, aparegui la necessitat de fer el vial del Puig dels Jueus que va quedar aparcat al POUM?
Està sobre la taula. Vic lidera un projecte de ciutats saludables amb altres vuit ciutats europees i el nostre pla d’acció a la ciutat es focalitza en la zona del Puig dels Jueus. Parlem dels accessos, els usos que li volem donar, com mantenir la biodiversitat… i la construcció o no d’aquest vial serà un altre punt del debat. En aquest grup local hi ha tots els grups polítics de l’Ajuntament de Vic, l’associació de veïns i l’Hospital. Nosaltres veiem clar que aquest vial hi ha de ser, ho vam estudiar al POUM, però el vam desdibuixar del text final per aconseguir un acord polític que pensàvem que era important en aquell moment. Ara, quan s’hagi de redactar el pla especial, amb la corresponent participació ciutadana, es decidirà si es fa o no el vial, i com es fa.

Van anunciar la voluntat de convertir Vic en una ciutat 30, això vol dir que a gairebé tots els carrers no es podrà superar aquesta velocitat. Hi ha data?
Estem esperant la senyalització. Durant aquest mes ens n’arribarà una part i tots els carrers passaran a ser de màxim 30 quilòmetres per hora. També estem intentant si legalment podríem fer al revés: dir que és una ciutat 30 i senyalitzar només les excepcions, com podria ser l’avinguda dels Països Catalans. Esperem que d’aquí a un mes comencem a senyalitzar els carrers.

Com es controlarà que es respecti?
Es faran controls. L’experiència de la rambla Hospital i la rambla Sant Domènec ens diu que al principi costa respectar-ho, però ara sí que els cotxes van a 30 per hora en aquestes vies. De mica en mica hem d’anar entenent que si no és necessari no cal agafar el cotxe. Tenim una ciutat que es pot travessar a peu en 15-20 minuts, no cal arribar amb el cotxe a tot arreu. Aquesta reducció a 30 quilòmetres per hora implica menys contaminació i també anar persuadint que agafar el cotxe és feixuc. També és cert que hi ha qui no pot anar a peu i també treballem per a aquesta gent.

Van anunciar la creació d’una illa verda al costat del riu, convertint en espais per a vianants les rambles del Bisbat i dels Montcada. Quan es farà?
Abans de finals d’any es tancarà el pas de vehicles. Les mesures i la urbanització que farem ara seran provisionals perquè no tindrem els diners per invertir en la reforma definitiva fins a finals de l’any que ve. Ara estem esperant el semàfor de control perquè aquests carrers passin a estar tancats als vehicles i només hi puguin entrar els veïns. Volem crear una gran rambla verda al costat del riu, amb les adoberies, la nova biblioteca i fins arribar a l’Atlàntida. Creiem que serà una millora per a aquesta zona de la ciutat.

“La majoria de carrers de Vic passaran a ser de menys de 30 km/h d’aquí a un mes”

Totes aquestes mesures aniran acompanyades d’una bona xarxa de carrils bici per la ciutat?
El pla de la bicicleta està aprovat de fa temps i ja estem fent accions recomanades en aquest pla. Independentment de grans plans i projectes, des de Serveis de l’Ajuntament es treballa, diria que diàriament, per millorar carrils bicicleta. Ho hem estat fent al carrer Pare Gallissà, a la plaça de l’Estació, als barris del sud…

Una altra de les accions que van en aquesta línia és la reforma del carrer Major de Sentfores-La Guixa, que passarà a ser d’un sol carril amb pas alternatiu. Els veïns de Santa Eulàlia estan recollint firmes en contra.
Des de fa molt temps els veïns reclamen un carrer pacificat i no una travessera pel mig del poble com és ara. És lògic. La solució més adient que es pensa des de la Diputació, i amb el suport de l’Ajuntament, és convertir el carrer Major en un sol carril amb pas alternatiu. S’està dimensionant el tema perquè el que es farà és senzillament posar un semàfor que regularà els cotxes que van en un sentit i en un altre de forma alternativa. Farem la prova de com funciona aquest semàfor, que, a més, té un sensor que sap quan hi ha cotxes. Per tant, no hi haurà una regulació sempre igual del temps, dependrà dels cotxes que van en un sentit i en un altre. Entenc que cada ajuntament vetlla per les seves creences i defensa el que vol. Des de l’Ajuntament de Vic defensem un poble de la Guixa amb el trànsit pacificat.

No seria més fàcil construir una variant?
Jo no ho veig més fàcil. És molt més car i l’impacte ambiental que podria tenir s’hauria d’estudiar amb rigor. Ho vam desdibuixar del planejament perquè pensem que és una inversió descomunal i que la Generalitat no la farà. En tot cas seria a llarg termini i mentrestant necessitem altres mesures urgents i per això es farà aquesta prova pilot. També vull recordar que per anar a Muntanyola ja hi ha un accés per la C-17.

“La venda del Seminari Vell servirà per evitar la degradació d’aquesta zona”

Anem parlant de mobilitat sostenible i salut de les persones i pels carrers de Vic hi ha un bus urbà amb un intens fum negre que no va gens en aquesta línia.
El transport urbà de Vic és una concessió fillola d’una que té la Generalitat amb aquesta empresa [Sagalés]. Nosaltres volem decidir què necessitem i per això estem treballant en una nova concessió independent de la de la Generalitat per d’aquí a dos anys. Això és a mitjà termini, però mentrestant l’Ajuntament ha comprat un bus híbrid, que estarà en circulació com a molt tard a finals d’aquest mes, i que substituirà el que té problemes de fums. I per a l’any vinent hi ha prevista una inversió per a un altre bus. La voluntat inicial era que l’empresa concessionària es cuidés de canviar els busos, però com que li queda poc per acabar la concessió i amortitzar aquesta inversió implicava ampliar un contracte que no estem d’acord de com està fet, hem optat per això. Els busos els subrogarem perquè els faci servir l’empresa i quedaran com a part del futur contracte de serveis o concessió que farem amb el nou concurs.

El vial per a vianants i bicis que es va anunciar que es faria entre Vic, Gurb i Manlleu pel costat de l’actual carretera en quin punt es troba?
La Diputació ens ha dit que a finals d’any tindrà el projecte, després l’haurem d’aprovar i la Diputació haurà de contractar l’obra.

L’oposició els acusa d’haver-los amagat informació en la venda del Seminari Vell.
Des de la redacció del POUM que estem discutint què fem amb aquest edifici, situat en un punt estratègic de la ciutat i que ha estat desocupat durant molts anys. Tots els intents de donar-li un ús no s’han acabat materialitzant. L’Ajuntament no té capacitat per tenir més edificis patrimonials, perquè estem fent la biblioteca, hem comprat les adoberies i no podem anar comprant el que els altres no volen. Es va decidir que se subhastava perquè algú li doni un ús i aquest ús és importantíssim per a aquesta zona de la ciutat. Estem parlant permanentment de centres històrics abandonats i nosaltres no el volem així. En aquesta zona l’edifici té un impacte molt gran, hem obert una subhasta, ha sortit una oferta per comprar a un preu que és la valoració que es va fer tècnicament i, per tant, estem contentíssims. I també perquè això sigui un pol per a aquesta zona de la ciutat, que no volem que s’acabi degradant.

I que en paral·lel es faci un aparcament soterrat al davant, al parc Maria Àngels Anglada…
No hi ha res estrany. El pàrquing es farà amb una concessió administrativa. L’Ajuntament no es ven aquest subsòl sinó que vol que es faci un aparcament, no només per donar suport a l’activitat que s’hi faci [a l’edifici del Seminari Vell], sinó a tots els veïns. A més, no generarà una circulació excessiva de cotxes perquè estem treballant en un projecte de ciutats intel·ligents i, amb el suport de la Diputació, instal·larem senyalització en temps real de l’estat d’ocupació dels aparcaments del centre. No hi haurà cotxes buscant aparcament sinó que quan entris, en punts estratègics, sabràs on hi ha lloc per aparcar i on no. Creiem que és un encert haver aconseguit donar un ús a un edifici que ha estat una zona morta durant més de vint anys.

Com està el projecte de la pota sud, que preveia connectar la C-17 amb l’Eix Transversal pel sud de Vic?
Tenim clar que aquesta carretera no la volem i ho defensem tots els grups polítics de l’Ajuntament de Vic. No ens han tornat a convocar a cap altra reunió i estem esperant les alternatives que ha de proposar la Generalitat. Aquí hi ha un pols amb la resta d’ajuntaments veïns perquè ells sí que consideren que aquesta pota sud és necessària. Per nosaltres no ho és i no volem tancar la ciutat de Vic dins d’unes rondes.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}
    {{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.