Aparcar el cotxe i agafar el tren. O l’autobús. Aquesta és la filosofia que hi ha darrere el concepte park&ride –aparca i viatge, en anglès–, un estil de mobilitat que des del govern de la Generalitat es vol impulsar en els propers anys. L’àmbit d’acció i desplegament d’aquestes zones d’estacionament és l’àrea metropolitana de Barcelona, però com a novetat el pla director urbanístic (PDU) d’aquesta iniciativa ha inclòs sis estacions de la comarca d’Osona on fa parada la línia ferroviària de l’R3.
L’objectiu és facilitar l’accés a les estacions de tren creant zones adequades per a l’aparcament de vehicles, i que això faciliti l’enllaç entre mitjans de transport: que la ciutadania hi deixi el cotxe privat i aposti pel transport públic, més sostenible i econòmic. En el cas d’Osona, el govern preveu la unes 700 places en espais propers a les estacions de tren. En alguns punts, els aparcaments ja existeixen, en d’altres caldrà fer-hi millores i en un tercer escenari s’haurà de construir.
“És una molt bona notícia que ens incloguin en un plantejament de mobilitat que fins ara quedava molt reduït a l’àmbit metropolità”, remarca l’alcalde de Centelles, Josep Paré. Precisament Centelles és un dels municipis que va fer un pas endavant com a pol d’atracció en l’ús del tren l’abril passat, ja que es va aconseguir que s’hi aturessin tots els semidirectes, guanyant molta més freqüència de pas. L’aparcament per facilitar l’enllaç i fer l’efecte crida a municipis de l’entorn, però, és una assignatura pendent. Davant l’estació hi ha un solar propietat d’Adif i Renfe, “i sempre hem defensat que seria una molt bona zona d’estacionament”, defensa Paré. Aquest és l’espai que es recull en el PDU, i un cop notificats del projecte del govern “els hem demanat que si calen modificacions urbanístiques, facilitin al màxim la seva tramitació”.
Pocs quilòmetres al nord, els Hostalets i Sant Miquel de Balenyà també apareixen al PDU per a la creació d’aparcaments d’enllaç. En el cas dels Hostalets de Balenyà, l’alcalde, Carles Valls, apunta que no ha rebut cap notificació en aquest sentit, tot i que en el document hi apareix un espai rectangular per aprofitar la zona del carrer de l’Estació fins al passeig dels Plataners. Per contra, a Sant Miquel de Balenyà hi ha molt ben definit un gran espai d’aparcament just davant de l’estació de Balenyà-Tona-Seva.
El president de l’EMD de Sant Miquel de Balenyà, Josep Antoni Vallbona, destaca que l’estació “té un potencial d’usuaris de fins a 20.000 persones”, una dada que també recull el PDU, on consta que en un radi d’acció de fins a 10 quilòmetres hi apareixen poblacions importants com Tona o Taradell. En la línia d’enllaçar mitjans de transport, Vallbona explica que l’EMD està en converses amb la Generalitat i Adif per traslladar la parada de l’autobús just davant de l’estació. Ara es troba uns metres més enllà, i “és poc pràctic, sobretot per a qui ve amb tren”, diu Vallbona.
A Vic, el projecte de crear un aparcament de park&ride va en la línia del que recollia el pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS) de la ciutat, aprovat per unanimitat l’octubre de l’any passat. En el document, entre moltes altres coses, s’hi definia la voluntat de convertir l’espai de darrere l’estació de tren en una zona d’estacionament amb prioritat per als usuaris del transport ferroviari. La regidora d’Urbanisme i Mobilitat, Fabiana Palmero, confirma que treballen des de fa temps amb Adif perquè els cedeixi aquest espai, “i fa poc que ho hem aconseguit”.
Ara, amb el PDU d’aparcaments intermodals ben definit per part de la Generalitat, “entrarem en un programa de l’Associació del Transport Metropolità per gestionar aquest espai”. Això significa la instal·lació d’aparells que regulin les entrades i sortides de l’aparcament, i un programari que permeti bonificar qui justifiqui la utilització del tren o l’autobús.
A Manlleu l’espai per destinar a park&ride coincideix amb la zona d’aparcament ja existent. Des de l’Ajuntament, el regidor d’Urbanisme, Enric Vilaregut, explica que es vol reforçar aquesta vocació de punt d’enllaç amb la instal·lació “d’aparcaments segurs per a bicicletes i carregadors de vehicles elèctrics”. També desgrana que el POUM preveu en aquest entorn ferroviari una zona d’intercanvi entre mitjans de transport: “No és una estació d’autobús”, apunta, tot i que sí que seria una ubicació adequada “perquè hi arribessin petits autobusos o serveis de transport col·lectiu a demanda, vinculats a la Garrotxa i el Voltreganès principalment”.
Amb la idea d’estrènyer llaços amb la Garrotxa i convertir l’estació de tren de Torelló en la referència ferroviària de la comarca veïna fa anys que hi treballen a la Vall del Ges. El setembre del 2019 es va inaugurar l’adequació d’un aparcament amb capacitat per a 71 vehicles a tocar de l’estació. En la seva estrena hi van ser presents una bona representació d’alcaldes garrotxins. L’aposta per zones d’enllaç, però, només serà un èxit si el servei de tren compleix amb les expectatives dels viatgers.