El cafè del bar a mig comprar, uns minuts de conversa esperant tanda, les recomanacions del xarcuter… Els mercats municipals no només són espais on omplir el carro de productes de qualitat, sinó temples de cultiu de les relacions humanes i, en concret, d’una confiança entre clients i paradistes que sortirà reforçada de la Covid-19, ja que només així es pot entendre que els compradors hagin sobreviscut al confinament més estricte cantant les dades de les seves targetes de crèdit per telèfon, convençuts que el paquet arribaria a casa en les millors condicions i sense que el peixater, la fruitera o l’encarregat del rostidor els hagués cobrat un cèntim de més.
Petits miracles materialitzats en comandes que han arribat fins al replà gairebé per art de màgia i que exemplifiquen com els mercats municipals s’han adaptat a vendre en temps de pandèmia, incrementant les mesures de seguretat in situ però sobretot potenciant el servei a domicili o la recollida d’encàrrecs preparats per emportar.
“Els primers dies la gent no seguia gaire les indicacions de quedar-se a casa”, explica Cesc Colom, president de l’Associació de Comerciants del Mercat Municipal de Manlleu, “però al cap d’una setmana vam començar a trobar a faltar compradors habituals i ens vam adonar que havíem de fer un canvi de xip. Ells necessitaven menjar igualment i per tant la nostra missió era que rebessin els productes sense arriscar-se a sortir al carrer”.
El mateix plantejament es va replicar als mercats de Vic i Torelló, on els últims dos mesos també s’ha posat en marxa el repartiment de comandes a domicili. “Potser una part d’aquests clients recorren a nosaltres perquè d’entrada estaven molt restringits els desplaçaments a altres municipis, o perquè s’havia de fer cua als supermercats, però confiem que –malgrat tractar-se d’una situació no desitjada per ningú– tot això revaloritzi el comerç de proximitat, el que dona vida al poble”, apunta Emili Costa. President dels paradistes del Mercat Municipal de Torelló, destaca que en el seu cas, i gràcies al suport de la Regidoria de Comerç, les vuit parades que conformen l’equipament es van organitzar i agrupen els paquets d’un mateix comprador perquè li arribin tots d’un sol cop. Ara que es va recuperant la presencialitat el repte serà com mantenir el servei, però la voluntat és no deixar-lo desaparèixer: “Hi ha gent que no ve al mercat perquè potser els seus horaris no encaixen amb els nostres. Portant-li la comanda a casa eliminem aquest obstacle”.
Apostar pel servei a domicili i no tancar malgrat la Covid-19 ha servit per evitar una davallada de la facturació i en la majoria de casos fins i tot incrementar les vendes, però Xevi Fabregó, de l’associació de paradistes del Mercat Municipal de Vic, subratlla que el més important que han rebut últimament és una injecció de moral: “S’han posat en contacte amb nosaltres molts veïns del barri i, a banda de comprar, ens han donat les gràcies per continuar al peu del canó. Som petites botigues familiars i sentir paraules com aquestes t’omple molt més que qualsevol propina”.
A Ripoll, el president del mercat cobert, Àngel Constans, explica que també han notat un augment de clientela, tot i que en comptes del servei a domicili s’ha estès molt més el sistema de rebre comandes amb antelació i deixar-les preparades per evitar cues i aglomeracions de compradors: “Els nens i nenes no dinen als menjadors escolars, les famílies fan tots els àpats a casa… Amb més temps es dediquen a cuinar i valoren molt el producte bo i de quilòmetre zero, per això és important que ara ho fem bé i ens guanyem la seva confiança, així després ja no deixaran de venir”.
Pel que fa a mesures de seguretat, ara mateix als tres mercats municipals d’Osona i al cobert del Ripollès es recomana accedir-hi amb mascareta i complir escrupolosament la distància de dos metres respecte a qualsevol persona. Agents cívics i de Protecció Civil controlen l’aforament i supervisen que se segueixin els protocols.
Els paradistes treballen amb guants, mascareta i altres elements de protecció, però Fabregó apunta que “al sector de l’alimentació segurament això no ha canviat tant el nostre dia a dia, perquè ja estàvem molt acostumats a rentar-nos les mans sovint o canviar de davantal en entrar a l’obrador”. Un altre aspecte important és que s’ha extremat la neteja i desinfecció dels espais. Que tot plegat serveixi perquè la ciutadania prengui consciència que “en temps difícils el petit comerç no falla”, la reivindicació unànime que arriba dels mercats.