Laura Serrat Des de dilluns ja es pot sol·licitar l’abonament que permetrà a partir de l’1 de setembre viatjar amb els trens de Rodalies i mitja distància de franc. Aquesta mesura va ser presa el passat 12 de juliol pel president del govern espanyol, Pedro Sánchez, amb l’objectiu d’oferir un cop de mà a la població en un moment en què la inflació es troba desbocada, amb especial impacte en l’energia i els carburants. De fet, en el rerafons de la mesura hi ha la voluntat de potenciar la utilització del transport públic en contraposició al cotxe privat.
En aquest sentit, entitats i grups de defensa del transport públic amb vinculació a Osona i el Ripollès com Perquè no ens fotin el tren –centrada en la R3–, o l’associació de Promoció del Transport Públic (PTP) –d’àmbit català però presidida pel taradellenc Adrià Ramírez–, coincideixen en la valoració de la mesura. D’entrada, Ramírez la considera “un punt populista”, tot recordant que a través de l’experiència acumulada i d’estudis que s’han fet la ciutadania aposta pel cotxe privat enlloc del tren “per un tema de comoditat i no pel preu”, ja que de fet, “sempre és més car moure’s en vehicle”. Així doncs, el president de la PTP reclama que els esforços s’haurien de centrar “en la millora del servei”.
En aquesta línia s’expressa Marc Janeras, membre de Perquè no ens fotin el tren, tot recordant que la gratuïtat “no ha sigut mai un cavall de batalla del grup”. Janeras també té clar que el “potencial de demanda”, creixerà si s’ofereix un servei “de qualitat i fiable”.
Des de la PTP també es fa saber que per millorar el servei ferroviari la seva aposta passa per “una mirada per sectors de població i a llarg termini”. Això significa que és positiu que hi hagi bonificacions de les tarifes, “sobretot en col·lectius concrets”, com poden ser aturats de llarga durada, estudiants o persones grans, entre d’altres. Per últim, Ramírez també posa el focus en la mirada territorial, i en comptes d’aplicar la mateixa bonificació a tot arreu, “subvencionar en zones concretes”, ja que no és el mateix moure’s per l’àrea metropolitana –molt unificada a nivell de zones tarifàries–, que entre poblacions de comarques com Osona i el Ripollès.
Janeras, de Perquè no ens fotin el tren, també alerta que el suplement de pressupost per fer realitat la gratuïtat del servei “no vagi en detriment de futures inversions”, i que el fet que sigui de franc “no justifiqui més deixadesa, perquè encara gràcies que no heu de pagar”.
Els abonaments s’han de demanar a través de la pàgina web de Renfe. Després de registrar-se com a usuari, caldrà abonar una fiança que serà de 10 euros en el cas de Rodalies, i de 20 en els de mitja distància. Als usuaris que posin el seu origen en algun punt al nord de Vic –es obligatori marcar un origen i un destí–, “no està clar quina fiança se’ls reclamarà”. Un cop finalitzat el període de validesa de l’abonament –l’1 de gener de 2023–, la fiança serà retornada sempre que s’hagi realitzat un mínim de quatre viatges al mes durant els tres últims mesos de l’any, cosa que significa 16 trajectes.