El conseller d’Interior, Felip Puig, ha anunciat que demà divendres a les comarques de l’Alt i Baix Empordà, Gironès, Pla d’Estany, La Selva, Maresme, Vallès Oriental i Vallès Occidental, Baix Llobregat, Barcelonès, Bages, Osona i La Segarra no hi haurà transport escolar interurbà.
Les poblacions d’aquestes regions són les que es veuran més afectades per la nevada, amb capes que prop de la costa podrien superar els 3 cm i a cotes més altes els 10 cm. La neu i l’intens fred previsiblement formaran plaques de gel a la calçada que complicaran la circulació. Finalment el Govern ha informat que no se suspenen les classes aquest divendres malgrat algunes escoles sí han optat per no fer classe.
Nota de premsa de Protecció Civil
El consell assessor del Pla Neucat Govern suspèn el transport escolar interurbà demà a les comarques del litoral i prelitoral de Girona fins el sud de Barcelona
El conseller d’Interior insisteix en el missatge de “prevenció i precaució” davant l’episodi de neu i onada de fred
Continua la fase d’emergència del Pla per nevades aquesta nit i demà que arribarà la litoral
Donarà pas a un episodi de temperatures molt baixes els propers dies
El consell assessor del Pla Neucat ha decidit aquesta tarda, desprès de la reunió del Consell Assessor del Pla Neucat, que es troba en fase d’emergència des d’aquest matí, suspendre el transport escolar interurbà demà divendres a les comarques que amb molta probabilitat poden estar afectades per les nevades, que són Vallès Occidental, Vallès Oriental, Baix Llobregat, Bages, Osona, Segarra (ja ho havia decidit el consell comarcal), Alt Empordà, Baix Empordà, Gironès, Pla de l’Estany, Selva i Maresme.
Les escoles, excepte que el propi centre educatiu ho decideixi, romandran obertes arreu.
El conseller d’Interior, Felip Puig, com a director del Pla Neucat, ha explicat en roda de premsa, acompanyat de la secretaria general d’Ensenyament, Maria Jesús Mier, i el director general de Protecció Civil, Manel Pardo, aquesta mesura motivada per la “precaució i prevenció” davant “la combinació del risc” i afectacions per a la mobilitat i el col·lectiu educatiu de cara a demà al matí.
El conseller ha recordat que “no estem davant un episodi d’una nevada menys o més intensa, sinó davant un episodi de nevada que afectarà a cota zero, i per tant pot nevar a qualsevol punt del litoral, prelitoral, des del nord fins les comarques centrals, en paral·lel a una forta davallada de temperatures”, el que pot comportà glaçades i plaques de gel a les carreteres i risc en la conducció i possible afectació a alguns serveis públics bàsics.
Tenim en compte aquestes prediccions, s’ha decidit, junt amb el Departament d’Ensenyament, suspendre el transport escolar interurbà a la es comarques que es veuran “amb molta probabilitat” afectades per la nevada. I també a d’altres amb menor risc, però on també pot haver-ho incidències.
La previsió indica precipitacions en forma de neu al llarg de la nit, desapareixent demà, però amb una persistent situació de temperatures extremadament baixes, fet que pot facilitar l’aparició de plaques de gel allà on hagi nevat o plogut prèviament. Les temperatures molt baixes es mantindran al llarg del dia de demà a gran part del territori, tot i que pot lluir el sol. El Pla de Protecció Civil de Catalunya Procicat per onada de fred es troba en situació de prealerta des d’abans d’ahir.
Davant aquest mapa de risc i segons les prediccions del Servei Meteorològic de Catalunya, “s’ha decidit suspendre el transport escolar interurbà tot mantenint els centres escolars oberts”.
D’altra banda, Puig ha explicat que les vies transnacionals poden quedar afectades al pas de La Jonquera, i ha demanat “paciència” i “prudència” als conductors de transport de mercaderies, ja que “poden veure afectada la seva llibertat de moviment amb les determinacions que des del SCT i dels Mossos es prenguin eventualment”.
Incidències
Hores d’ara, a les 21.30 hores les incidències es limiten a les carreteres gironines, on neva amb més força, amb la previsió de que les precipitacions, en forma de neu, es desplacin cap el sud i l’oest, afectant al llarg de la nit la franja litoral i prelitoral de la demarcació de Barcelona i Girona fins arribar al nord del Camp de Tarragona. La segona tongada de nevades ha arribat, com estava previst, però amb un lleuger retard.
Hi ha afectacions del fluid elèctric a Sentmenat i Caldes de Montbui i Barcelona (Sant Martí) que es preveu que es solucionin en breu.
El telèfon d’emergències 112 ha rebut un total de 160 trucades relacionades amb l’episodi de neu i fred.
Afectacions viàries. Servei Català de Trànsit
Com a conseqüència de la neu que està afectant el litoral gironí es troba totalment tallada al trànsit la C-65 entre Cassa de la Selva i Sant Feliu de Guíxols, la C-31 entre Santa Cristina d’Aro i Palafrugell i la C-250 entre Llagostera i Cassà de la Selva, i la GIV-6612 entre Llagostera i Calonge.
A la mateixa zona també està tallada per neu/gel a la calçada de la C-66 entre Forallac i Palafrugell, i hi ha problemes a la GI-662 a Santa Cristina d’Aro i la GI-653 entre Regencós i Begur. A més és obligatori circular amb cadenes a la C-28 per accedir al port de la Bonaigua.
A més en aquests moments està nevant intensament al litoral gironí i afecta especialment i. Davant d’això, l’SCT demana que s’extremin al màxim les precaucions en la conducció per les condicions adverses que pot provocar la presència de neu i/o gel a les calçades i recorda que cal:
Cal recordar els consells:
augmentar la prudència en la conducció
moderar la velocitat per millorar l’adherència de les rodes
incrementar la distància de seguretat entre vehicles per tal d’evitar col·lisions
conduir amb suavitat i no realitzar frenades brusques per eludir lliscaments
evitar fer avançaments innecessaris
Operatiu social-logístic. Creu Roja i Ajuntaments
L’operatiu fred de la Creu Roja ha atès fins ara prop de 4.000 persones arreu de Catalunya. Aquesta propera nit, la Creu Roja reforçarà el seu “operatiu fred” i mobilitzarà més de 200 dels seus membres, entre personal tècnic i voluntari. També atendrà persones sense sostre que vulguin passar la nit sota cobert en 13 albergs.
Més d’un centenar d’Ajuntaments mantenen activat els plans municipals activats per risc de nevades i onada de fred i s’han habilitat diversos albergs socials per persones sense sostre.
Recordeu els consells de Protecció Civil per nevades i els consells de Protecció Civil per onada de fred.