El mes de febrer l’Institut Cerdà va celebrar la cinquena edició de l’Observatori d’Innovació en Gran Consum, on es van donar a conèixer les innovacions del sector el 2021.
Entre elles, ha destacat la implantació de l’anomenada Jornada 5 + 2 a tots els supermercats de Mercadona, que és la primera empresa del sector a facilitar dos dies de descans setmanals a la plantilla, així com vuit caps de setmana llargs a l’any. Segons ha destacat l’Observatori d’Innovació, “suposa un avanç significatiu pel que fa a la conciliació laboral i personal dels treballadors del sector comerç” i “reforça el compromís amb una ocupació i un entorn laboral de qualitat, un camí iniciat el 1995 quan es va posar en marxa el procés de convertir en fixa tota la plantilla”.
A més, entre les principals innovacions s’ha destacat la desenvolupada pel proveïdor de cerveses Martens, en exclusiva a Espanya per a Mercadona, que ha introduït en el gran consum les primeres ampolles en què el film de plàstic se substitueix per un adhesiu per al seu agrupament, en dues referències: els paquets de sis ampolles de les cerveses Shandy i Radler, de la marca Steinburg. Això ha permès estalviar més de 30 tones de plàstic anuals, sense necessitat de substituir el film per cartró o altres materials.
Model de Coinnovació de Mercadona
Per Mercadona, la satisfacció d’“El Cap” (client) és la clau fonamental de la seva activitat, i el situa sempre al centre de les seves decisions. És per això que disposa d’un Model de Coinnovació pioner, en què treballa des del 2011, a través de la seva Estratègia Davantal. D’aquesta manera, comparteix amb els clients experiències i costums de consum d’alimentació i begudes, neteja de la llar, higiene personal i cura d’animals de companyia, que després trasllada als proveïdors i impulsa, així, una col·laboració directa per millorar la qualitat i elaborar nous productes.
L’empresa té una xarxa de 20 centres de coinnovació a Espanya i Portugal, les instal·lacions dels quals es destinen a la innovació per impulsar la millora contínua en els processos i els productes, i estudiar les necessitats i els desitjos dels clients per oferir-los les millors solucions d’una manera àgil, en un context cada cop més canviant.
Compromesos amb els objectius de desenvolupament sostenible
Mercadona és conscient de la seva capacitat com a empresa de contribuir al desenvolupament social dels entorns en els quals té presència.
En el seu compromís amb la creació de valor compartit, és firmant del Pacte Mundial des de 2011, iniciativa a través de la qual l’Organització de Nacions Unides promou els diferents objectius de desenvolupament sostenible (ODS).
És per això que, en el marc del seu model de negoci sostenible i responsable, treballa per donar resposta a les necessitats plantejades per aquells ODS en els quals més influeix l’impacte de la seva activitat, a través de nombroses accions que, en el seu conjunt, contribueixen a la consecució d’aquests objectius.
ODS que beneficien “El Cap”
Per Mercadona, la innovació és un valor essencial íntegre en el seu Model Responsable de Qualitat Total. Una cultura empresarial diferencial que inclou en l’estratègia de l’empresa accions que s’enquadren en el marc dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS), essent la innovació contínua una de les moltes maneres de ser responsables i satisfer “El Cap”. Està directament relacionat amb els ODS 3, 9, 12, 14 i 15. Enquadrat en l’ODS 3, Mercadona treballa per oferir un assortiment variat de productes frescos i saludables, garantint la seguretat alimentària per sobre de tot.
En el marc de l’ODS 9 col·labora amb fabricants i proveïdors per fomentar un creixement compartit i sostenible que genera valor a través del desenvolupament conjunt de millores i novetats com ho és el Model de Coinnovació.
També afecta “El Cap” els ODS 12 i 14, i per això tant Mercadona com els seus proveïdors apliquen bones pràctiques i fomenten la producció responsable, com ho són les polítiques de benestar animal i pesca sostenible.
Innovació social
Mercadona també aposta per la innovació social, reforçant iniciatives ja instaurades, com els jardins urbans situats en les cobertes i façanes de diverses botigues que, a més d’aportar beneficis mediambientals a l’entorn, generen ocupació a persones amb discapacitat intel·lectual, encarregades de la construcció i manteniment d’algunes d’aquestes zones verdes.
També és el cas dels murals de trencadís, presents en la secció de peixateria de tots els supermercats de la cadena, que estan elaborats per més de 1.000 persones amb discapacitat intel·lectual; o l’Estratègia 6.25 per a la reducció de plàstics i la gestió de residus.
{{ comment.text }}