Mentre la federació Vic-Manresa va agafant volada, la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) “està buscant noves implantacions territorials”. El rector Jordi Montaña ho va afirmar aquest dijous en el seu discurs d’obertura del curs acadèmic 2015-2016, just després que el secretari del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), Claudi Alsina, deixés la porta oberta a aquesta possibilitat. Alsina va ser taxatiu a l’afirmar que “d’universitats noves territorials no se’n farà cap, però hi ha possibilitats d’explorar noves col·laboracions” de les ja existents. “Des de la qualitat i la recerca, es pot pensar en una bona expansió”, segons Alsina.
Granollers, que forma part del Patronat de la Fundació Universitària Balmes (FUB), podria ser un dels objectius d’aquesta expansió amb l’objectiu de crear-hi noves ofertes. La UVic-UCC manté relacions fluïdes amb entitats de la societat civil vallesana i també amb la Fundació Universitària Martí L’Humà de la Garriga, i el campus de Vic acull un bon nombre d’universitaris vallesans. En canvi, sembla més difícil un acord amb el Tecnocampus de Mataró, on ja hi ha una estructura molt consolidada amb més de 2.000 estudiants, però vinculada a la Universitat Pompeu Fabra. En qualsevol cas, Jordi Montaña va convidar a pensar la UVic-UCC “en plural i geogràficament estesa”, a més dels campus actuals de Vic i Manresa. A falta de dades definitives sobre la matrícula d’aquest curs, que es coneixeran a principis de novembre, Montaña va avançar que hi haurà un “augment notable”. Per primera vegada, els nous estudiants de grau ja no s’han matriculat a Vic o a Manresa sinó a la UVic-UCC. “Som una altra universitat, i ells ja ho han integrat”. Prèviament a les intervencions d’Alsina i Montaña, l’alcaldessa de Vic, Anna Erra, s’havia mostrat “orgullosa de l’acord amb la capital del Bages: “Totes dues ciutats hi sortim guanyant, si hem d’anar cap a la ciutat del coneixement, anem-hi juntes”, va dir.
La futura Facultat de Medicina també avança, però amb passos més prudents. Claudi Alsina va desvelar que en la darrera reunió de la junta del Consell Interuniversitari, la proposta va estar sobre la taula i cap de les altres universitats que imparteixen la carrera no va posar-hi inconvenients, cosa que hauria representat un primer obstacle. “El sistema és obert, reconeixent la dificultat especial que té aquest projecte”, va dir Alsina. El secretari del CIC va convidar la UVic a presentar “un projecte ben travat”. El pla d’estudis de la futura facultat, la redacció del qual es va encarregar al cardiòleg Ramon Brugada, exdegà de Medicina de Girona, haurà de passar pel vistiplau de l’Agència de Qualitat Universitària (AQU) abans de retornar al Consell Interuniversitari per al definitiu vistiplau des de Catalunya. La situació d’interinitat del govern pot alentir la presa de decisions, i l’horitzó de les eleccions espanyoles (també cal el vistiplau de Madrid) no ajuda a un reconeixement exprés de la futura facultat.
Una medalla pòstuma per a Joaquim Molas
En l’acte es van entregar també les medalles institucionals de la UVic-UCC. La primera va ser a títol pòstum, per al filòleg, professor i crític Joaquim Molas, “per la seva col·laboració” des dels temps dels Estudis Universitaris i de Vic i amb la Societat Verdaguer. L’altra la va rebre Pere Medina, de l’associació de voluntariat sènior Secot, pel seu ajut a les trobades UVic Health Meeting.
Cinc objectius per al curs i els propers anys
Més internacionalització, més atracció de talent de fora, més presència virtual, més adaptació a les demandes de la societat i més ús intensiu de la tecnologia. Cinc objectius que el rector Jordi Montaña va marcar just abans d’acabar l’acte, tornant a la més estricta tradició universitària i entonant l’himne Gaudeamus igitur, amb el qual tradicionalment acaba l’acte d’obertura dels nous cursos.
La UVic-UCC té pocs estudiants repetidors
Claudi Alsina, matemàtic, va treballar amb les dades i estadístiques. Entre aquestes va destacar el bon nivell de rendiment acadèmic de la UVic-UCC, que es mesura entre altres indicadors pel poc nombre d’estudiants repetidors de curs, i que actualment se situa per sota del 5%. “Us ho heu de fer valer, això vol dir que la qualitat docent fa que el rendiment funcioni molt bé”, va dir Alsina.