Ingressos zero, o pràcticament zero, i en alguns casos fins i tot hi han perdut diners per retornar imports de cancel·lacions que els majoristes o companyies aèries encara no els han tornat. Les agències de viatges han vist afectada totalment la seva activitat a causa de la limitació de la mobilitat i les mesures sanitàries des del març i, tot i alguna petita escletxa que ha durat poc durant l’estiu, veuen complicada la recuperació de l’activitat a curt termini.
“Des del març no hem tingut ingressos, despeses moltes”, assegura Josep Cayuelas, de JC Viatges de Ripoll. En el seu cas, “per sort tenim una part d’activitat immobiliària, si no ja hauríem tancat”, assegura, com han hagut de fer altres agències, ja que “vivim de moure gent amunt i avall, amb autocars, portant-los a hotels i creuers”. Agnès Font, de V3 Viatges de Vic, diu que “la gent ha tingut una desconfiança total a viatjar, no s’ha sentit segura i tothom està a l’expectativa”, i ho entén. Al juliol i l’agost “va semblar que la gent intentava anar a destinacions properes”, però “van ser quinze dies” i es van tornar a fer enrere a causa dels rebrots. I ara a final d’any que pensaven que podria remuntar “ha vingut la segona onada”, afegeix Font.
De fet, sobretot a l’inici de les restriccions han tingut molta feina que no suposa ingressos. Les primeres setmanes “vam rescatar molta gent penjada a l’estranger”, recorda Cayuelas, que tenien dificultats per tornar i fer canvis de bitllets. Com afegeix Adela Torner, d’Osona Viatges de Manlleu, “vam haver de fer trucades molt llargues per solucionar problemes de gent que eren fora”, unes gestions que s’han reflectit en les seves despeses i que no veuen solventades de cap manera ja que “fins ara ningú s’ha recordat de nosaltres”. Els nous viatges que han gestionat des de l’inici de la pandèmia “es poden comptar amb els dits de la mà” en destinacions properes, diu Torner.
“Des del març hem tingut ingressos zero, però tenim despeses”
Mercè Alier, de Vic Viatges, com pràcticament totes les altres agències d’Osona i el Ripollès, ha hagut de posar els treballadors en ERTO a causa de la reducció de l’activitat, i d’ajuts, per ara, pocs. Amb tot, diu, “tenim ganes de lluitar i no tancar l’empresa” i, de fet, “en cap moment m’ha passat pel cap tancar”, afirma.
Ara una de les principals activitats que porten a terme, després d’haver gestionat moltes cancel·lacions i reprogramant viatges, explica Xevi Alemany, de Viatges Alemany, amb agències a Vic, Manlleu i Torelló, és “identificar els destins segurs”, com per exemple les illes Canàries. “Està clar que la gent té ganes de viatjar però falta més confiança i més informació”. En el cas de la Canàries, diu, cal que els viatgers es facin una PCR en les últimes 72 hores abans d’entrar al territori: “És una molèstia però ens hi haurem d’anar acostumant” i mesures com aquesta, diu Alemany, “les veig com una garantia que dona tranquil·litat” als turistes. Assegura que “qui vol viatjar pot fer-ho complint unes condicions” i confia, com apunten des de les altres agències, que hi hagi una recuperació progressiva.
La pandèmia, creu Font, haurà canviat la forma de viatjar i d’organitzar els viatges. “Algunes tendències es quedaran”, com per exemple que “la gent no s’anticiparà tant” i aniran més per tancar com a molt amb un mes d’antelació o gairebé “d’un dia per l’altre”. Malgrat la situació, les agències de viatges confien a poder arrancar el vol de mica en mica.