L’Institut de Tona va presentar aquest dimecres el projecte “Tutories entre iguals”. Aquest programa, que s’aplica per primera vegada a Osona tot i que ja està en marxa en altres centres de Catalunya, converteix alumnes de tercer d’ESO en tutors emocionals d’estudiants de primer. Entre uns i altres, hi participen un centenar d’alumnes.
Un exemple: l’Stella és la tutora de l’Aina i la Carla. Fa tercer d’ESO i s’encarrega, en certa manera, de ser la seva germana gran mentre són a l’institut. El grup que formen és un dels trios del projecte “Tutoria entre iguals”, que té per objectiu fer més fàcil l’entrada dels més petits a l’educació secundària. La directora de l’Institut de Tona, Montse Cullell, explica que els alumnes de primer arriben d’un centre en què eren els grans i passen a ser els petits: “Hi ha un canvi de rols, de funcionament i val la pena que els fem un bon acompanyament”.
Les tutories també tenen la intenció de prevenir l’assetjament escolar. Actualment es calcula que un de cada quatre alumnes de Secundària viu situacions violentes dins les aules i que els adults en desconeixen entre el 80% i el 90% dels casos. Noe Pla, coordinadora pedagògica de l’Institut de Tona, diu que, a banda de la qüestió acadèmica, l’ensenyament també té un vessant humà com “aprendre a ser persones”.
Pels alumnes de 3r d’ESO, ser tutor és una feina voluntària. Després de lliurar-los un diploma i un carnet, es concreta en 8 o 9 activitats per trimestre. Van des de tasques dins l’aula, com la que feien aquest matí, fins a la propera, que serà buscar un interès en comú entre tutors i tutorands i fer-se una selfie original. El projecte, impulsat per la Universitat de Barcelona, és la primera vegada que l’acull un institut d’Osona. Així ho ha destacat l’alcalde, Josep Salom, que ha fet una crida perquè s’estengui a més localitats.