L’empresa de distribució Mercadona i la Universitat Pompeu Fabra School of Management van crear el 2020 la Càtedra en Economia Circular. A través d’aquesta “acudim a l’àmbit universitari per aprofundir en la recerca d’uns certs aspectes”; és un pas més en l’aposta de Mercadona per “dir sí a continuar cuidant el planeta”, explica Alina Puig, gerent de Responsabilitat Social de l’empresa. “El fet de donar-nos suport en una càtedra universitària, és pel valor diferencial que aporten des de la docència i recerca a través de la transferència de coneixement”. L’empresa va establir la col·laboració amb la UPF a través de la càtedra, ja que les dues parts “estem molt alineades amb els compromisos d’estratègies relacionades amb la sostenibilitat i els ODS. Podem complementar-nos molt bé”. El conveni de col·laboració és per tres anys i es va signar el 5 de maig de 2020.
Des de la companyia es considera que les càtedres són un instrument molt convenient per establir acords entre universitats i empreses amb la finalitat de desenvolupar conjuntament activitats en l’àmbit acadèmic i de recerca, subratlla Alina Puig.
Els principals objectius de la Càtedra Mercadona d’Economia Circular són, segons explica la directora de la càtedra, Carolina Luis:
• Generar coneixement per comprendre millor els temes relacionats amb la indústria agroalimentària i el sector de la distribució i la seva dimensió mediambiental.
• Difondre el coneixement generat a través de presentacions (jornades, seminaris, etc.) i publicacions (documents de treball o de recerca, articles acadèmics o de divulgació, casos d’estudi, etc.).
Els temes que s’aborden, van des del concepte d’economia circular, analitzant les implicacions que té, com es pot implementar en empreses i ciutats; la importància de la gestió eficient de materials i residus i, finalment, els obstacles amb els quals es troben. Aquests temes es desenvolupen mitjançant una sèrie d’activitats de recerca i transferència de coneixement. Les respostes a les preguntes formulades en cada baula de la cadena van dirigides des de als propis ciutadans, passant per empreses, consumidors, món acadèmic i organismes públics.
Aquest primer any ha estat la presa de contacte de Mercadona amb la UPF així com amb els paradigmes associats a l’economia circular, des de l’enfocament acadèmic. Els continguts que s’han desenvolupat comprenen tres línies de treball:
• Anàlisi del coneixement existent sobre l’economia circular, i poder traslladar al món empresarial la visió del sector docent.
• Desenvolupar coneixement sobre determinats aspectes que afecten el sector agroalimentari i la sostenibilitat.
• Acostar a l’estudiant les pràctiques destacables de la distribució, en aquest cas Mercadona, amb determinats aspectes rellevants de la seva gestió.
En aquest segon any de la càtedra “ens centrarem, en primer lloc, a entendre com veu el consumidor l’economia circular i el paper que juga dins del sector agroalimentari i en segon lloc, es treballarà en el desenvolupament d’una sèrie d’indicadors que permetin mesurar l’impacte de l’economia circular en general i en el sector agroalimentari en particular”, explica Luis.
També es continuarà aprofundint en la creació de contingut científic, tamné s’incorporaran en l’estudi dels alumnes bones pràctiques que ha desenvolupat Mercadona en sostenibilitat.
D’altra banda, des de la càtedra consideren “fonamental” el paper del consumidor per al correcte funcionament de l’economia circular. “És per això que durant el segon any es posarà especial atenció en el rol del consumidor i la seva percepció sobre la seva responsabilitat dins de l’economia circular”. De fet el consumidor és el responsable últim del correcte ús dels recursos “i pot ajudar, a través d’un consum responsable, a evitar que els residus es converteixin en deixalles”.
Els Objectius de Desenvolupament Sostenible són molt transversals. És per això que pràcticament els disset ODS estan presents en l’activitat diària de Mercadona, “així ho reflectim en la nostra memòria”, diu Puig. No obstant això, si ens centrem en l’economia circular, l’impacte que el procés productiu de tots els articles que comercialitza la companyia tenen amb el medi ambient (ODS 13 Acció Climàtica; 14 Vida Submarina i 15 Vida Terrestre) “és una peça fonamental per desenvolupar polítiques que cuidin del medi ambient”.
Tot això sumat als hàbits dels ciutadans i la seva interacció amb les ciutats, reflectits en els ODS 11, Ciutats i Comunitats Sostenibles i 12, Consum i Producció Responsables, “tanquen el cercle de la nostra activitat”, conclou.
{{ comment.text }}