QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Més consultes però menys denúncies per violència masclista

Els Mossos preveuen que augmentin les víctimes que vagin a comissaria quan acabi el confinament

El 9 Nou
17/05/2020
Vic

El confinament ha posat a prova moltes relacions amb hores i hores de convivència. Una situació encara molt més complicada en aquells casos en què les víctimes de violència masclista han acabat tancades amb els seus agressors. El resultat és que han crescut les consultes però les denúncies s’han reduït, afirmen els Mossos d’Esquadra. “Ens ha sobtat. Tenint la referència de les vacances, de Setmana Santa o de Nadal, quan es passa més temps en família, ens esperàvem un augment dels casos denunciats i no ha estat així”, afirma Eva Álvarez, cap de l’oficina de Denúncies i del Grup d’Atenció a la Víctima d’Osona dels Mossos d’Esquadra. “Esperàvem que hi hauria més casos dels que hi ha hagut amb aquesta convivència 24 hores de moltes parelles”, afegeix.

El que han notat ha estat un augment dels casos de violència domèstica, especialment de fills cap als pares. “Fills adolescents amb caràcters complicats i amb addiccions sobretot. Confinats han sortit més conflictes i s’han generat més casos”, diu. També hi ha hagut moltes consultes per la custòdia de fills: “Pares i mares que no tornen els fills a l’altra part quan toca”.
El que preveuen des del Grup d’Atenció a la Víctima d’Osona és que ara que les mesures del confinament es van flexibilitzant hi pugui haver un repunt de denúncies per violència masclista. De fet ja estan notant que amb les primeres sortides “hem tingut més avisos i conflictes”. “Segurament hi ha hagut dones que han pensat que si s’atrevien a denunciar durant el confinament no sabrien on anar llavors, sobretot dones amb fills petits”, explica Álvarez. Des del cos, però, estan preparats i juntament amb Vic Dones SIAD Osona “hem preparat l’escenari perquè quan aquesta dona vulgui marxar del seu domicili ho pugui fer amb garanties”.

Des de Mossos han impulsat una forta campanya per donar consells de seguretat i sobretot obrint múltiples vies de contacte. La de les emergències continua sent el telèfon 112. Pels casos que no són emergències però que necessitin informació i assessorament la via fonamental és la del 900 900 120, el telèfon de l’Institut Català de les Dones (ICD), des d’on es reben la majoria de les consultes. És gratuït i confidencial, funciona les 24 hores al dia tots els dies de l’any i és qui s’encarrega de derivar la trucada a psicòlegs, advocats o als serveis d’emergència si és necessari. “Treballem coordinats i és un servei molt important”, explica Álvarez.

Les dades del telèfon deixen clar l’augment de les trucades en l’àmbit de Catalunya. Durant el confinament s’han incrementat un 88% les consultes. D’aquestes, en el 92% dels casos hi havia violència psicològica; en un 40%, violència física; en un 7% era violència econòmica, mentre que en un 2,5%, violència sexual. Cal tenir en compte que els diferents tipus poden tenir lloc simultàniament.

Des de les comarques centrals han arribat 85 consultes. Un altre servei de l’ICD és el del WhatsApp a través del mòbil 671 77 85 40. Si és una urgència es posaran en contacte amb Mossos d’Esquadra. El servei es complementa amb el correu electrònic , on també es poden adreçar consultes. De la mateixa manera des del Grup d’Atenció a la Víctima dels Mossos tenen habilitat el correu , que funciona de forma ininterrompuda.

La campanya informativa per prevenir la violència masclista durant el confinament també demanava als veïns que si algú sentia crits truqués als serveis d’emergència i després “nosaltres ja ens ocupem de veure si és una discussió normal o la cosa pot anar a més”, explica Eva Álvarez des dels Mossos. “Volíem que les víctimes sabessin que tot i el confinament podien sortir i demanar ajuda. Les comissaries han estat obertes les 24 hores i hi ha gent que ha vingut a denunciar”, afegeix.

El que també han fet és un seguiment de totes les víctimes dels darrers dos anys. “Vam trucar a totes les víctimes que tenim registrades i sobretot en els casos en què sabem que han tornat a viure amb l’agressor”, explica Álvarez. “Ja fem trucades de seguiment normalment però durant el confinament les hem intensificat”, afegeix.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?