Oferir serveis a les persones mentre viuen i també quan moren és un objectiu que han volgut seguir a la Mancomunitat La Plana des de la seva fundació, l’any 1982. Quaranta anys després, els seus serveis funeraris han consolidat amb èxit un model públic mancomunat que segueix sent únic a tot Catalunya.
Segons el mateix ens, l’objectiu és que, en un moment sensible com el de la mort, les famílies dels veïns dels 12 municipis del sud d’Osona als quals presta aquest servei rebin una atenció propera i amb un preu tan ajustat com sigui possible.
La Mancomunitat La Plana atén cada any al voltant de 240 serveis funeraris, una xifra que va pujar de forma considerable l’any 2020, amb l’esclat de la pandèmia, quan van atendre un total de 302 defuncions.
Habitualment les quatre sales de vetlla repartides als tanatoris de Tona i Taradell són suficients per donar resposta a les necessitats de les famílies, però des de la Mancomunitat reconeixen que el servei està infradimensionat i que els caldria créixer en sales de vetlla, així com disposar d’algunes instal·lacions complementàries.
De fet, diversos membres dels ajuntaments implicats van fer esment d’aquesta necessitat en una reunió celebrada el 19 d’octubre per perfilar el primer Pla d’Actuació Mancomunat de l’ens, que en guiarà l’actuació en els propers quatre anys. “Hem recollit les inquietuds i valorarem les diverses opcions que tenim sobre la taula, amb la voluntat d’anunciar alguna actuació en els propers mesos”, afirma el president de la Mancomunitat La Plana, Pere Medina.
El creixement actual dels espais de vetlla està limitat. A Tona, el tanatori és propietat de la parròquia i l’espai no es pot ampliar, mentre que al de Taradell, que és de titularitat municipal, hi ha prevista abans una altra actuació, la creació d’una sala de tanatopràxia, per a la qual encara no s’ha pogut concretar la data d’inici.
El nou espai ha de permetre acollir les diverses tècniques de tanatoestètica que ja es realitzen habitualment a cada centre, així com altres de més complexes com els embalsamaments, que no estaven disponibles per manca de l’equipament necessari, segons esmenta el cap dels serveis funeraris, Quim Berrocal: “Dels quatre membres de l’equip, tres som tanatopràctics, així que tenim els recursos humans per assumir-ho les 24 hores del dia, ara ens manca dimensionar les instal·lacions”.
Els serveis funeraris de la Mancomunitat són la prestació més ben valorada pels veïns dels municipis que se’n beneficien i una de les raons, juntament amb una atenció de proximitat, és el seu preu. “Com que el nostre és un servei públic, no s’hi considera obtenir cap marge de benefici, i això repercuteix que el preu pot ser més assequible per a les famílies”, afirma Medina.
Als municipis que integren la Mancomunitat, la preferència per les cerimònies religioses respecte a les laiques o pels enterraments respecte a les incineracions és bastant elevada. Des de l’ens supramunicipal, però, consideren que és important que els espais comptin amb sales multiconfessionals, un fet que també preveuen entre les millores presents i de futur.
Pel que fa a les incineracions, l’any passat va ser l’opció escollida en 60 dels 250 serveis funeraris que van fer, un 24% del total. Les cendres de 25 difunts es van enterrar en un nínxol o un columbari. “Als nostres municipis demanen poques incineracions, per això no ens plantegem la inversió en un crematori”, afirma Berrocal, qui esmenta que és un servei que s’ofereix a les famílies amb el suport dels crematoris dels operadors Cuberta i Xicoy.
Encara que el pes de la tradició sigui considerable en els serveis funeraris, des de la Mancomunitat no es tanquen a incorporar novetats que ja apliquen a la resta de la institució, com la introducció de vehicles de mobilitat sostenible: un dels dos cotxes funeraris que tenen és 100% elèctric.
En paral·lel, també han centralitzat l’obituari digitalment a través del portal web dels serveis funeraris, des d’on també esperen oferir aviat un servei d’encàrrec de flors o la creació d’un llibre de condolences en línia. Per Berrocal, “cal seguir aplicant millores a partir del que veiem i el que la gent ens va demanant, perquè són un benefici tant per a les famílies com per a la mateixa Mancomunitat”.
Des dels serveis funeraris, volen seguir sent la prestació més ben valorada per les famílies. El temps ho dirà.