Pirinat, l’empresa de Campdevànol (Ripollès) dedicada a la producció, elaboració i comercialització de carn ecològica del Pirineu, ha tancat un 2021 amb xifres rècord. Si el 2019 va facturar 9,8 MEUR, dos anys després i en plena pandèmia, la xifra ha arribat fins als 14,4 MEUR (un 47% més). Un dels cofundadors, Raimon Camprubí, explica que la clau ha estat la diversificació del negoci, com ara la venda a grans distribuïdores, carnisseries i menjadors escolars i molt especialment perquè han començat a exportar vedella ecològica a Europa. Aquesta primavera obriran dues línies més de producció i un nou magatzem a una nau del costat. La inversió és d’1,5 MEUR.”Som ramaders i tanquem tot el cercle: tenim una sala de desfer pròpia, elaborem i enviem al client final”, explica Raimon Camprubí, un dels propietaris del negoci i director comercial. Recorda que van començar venent només a amics i clients de la zona des del seu web el 2007. Arran d’un reportatge, se’ls va disparar la demanda per sorpresa i des de llavors l’empresa ha anat creixent amb la participació dels tres germans Camprubí.
Actualment tenen una plantilla de 44 treballadors
L’aposta per diversificar el negoci inclou la venda a particulars (des del web), restaurants de la zona, carnisseries, menjadors escolars i botigues especialitzades. El 2014 van fer el salt a la gran distribució a l’Estat, venent a supermercats el producte amb la marca Pirinat i també marca blanca. Un canvi que els va obligar a ampliar instal·lacions i producció. Del garatge que tenien al centre de Campdevànol, van passar el 2017 a una nova nau de 1.500 m2, la primera que es feia al polígon Pla de Niubó i on treballen des de llavors.
Precisament aquesta diversificació els ha permès esquivar la greu crisi econòmica de la restauració, arran de les restriccions per la covid-19. Quan els restaurants van tancar, la demanda de carn ecològica que venien a les grans superfícies va créixer molt fins al punt que, a Pirinat, van haver d’obrir un torn de nit.
El 2021 comencen a exportar
Malgrat la pandèmia, van decidir que era el moment de començar a exportar vedella ecològica. Ja feia temps que participaven en fires europees i van decidir que era el moment. Aquest producte representa el 95% del seu negoci, mentre que la resta és xai, porc i pollastre ecològic.
L’hamburguesa de vedella és el que té més sortida. En aquesta primera fase venen a Itàlia, Alemanya (el més important), República Txeca i Polònia. I no descarten entrar més endavant a altres punts com el mercat asiàtic. “Estem ben posicionats al mercat espanyol i català, però també hem vist que a Europa hi ha necessitat de carn i l’ecològic és valora més que a Catalunya”.
Al ser pagesos, han pogut ampliar els caps de bestiar (ara tenen uns 1.500 vedells propis) i donar resposta a l’augment de la demanda. Van començar sacrificant una vedella al mes, actualment n’estan sacrificant 150 a la setmana i la previsió és ampliar-ho fins a 250 en aquest mateix període. Per això, també han arribat a acords amb pagesos catalans amb una desena de contractes d’integració ramadera. “Són granges de llet que se n’han anat en orris per mala sort; els paguem un sou al pagès perquè cuidi el bestiar i fem que l’explotació es pugui mantenir i que la vedella de la zona es vengui a preus justos”. El 80% de la carn que comercialitzen prové de Catalunya mentre que la resta, d’altres punts de l’Estat.
Una nova nau i dues línies de producció més
El negoci ha crescut i també la necessitat d’espai. Aquesta primavera estrenaran una nova nau, just al costat, de 500 m2 on hi anirà un magatzem amb màquines frigorífiques per al producte acabat. A més a més, també han comprat nova maquinària per passar de tres línies de producció a cinc. Preveuen crear uns sis llocs de treball i arribar a la cinquantena de treballadors. En total, han invertit 1,5 MEUR, on també s’inclou la instal·lació de plaques solars a les antigues instal·lacions per reduir la factura elèctrica. Segons Camprubí, el final d’any ha estat “complicat” amb l’augment de costos.
En relació a la polèmica sobre les macrogranges a l’estat espanyol, el director comercial creu que el sector carni sempre està molt “assenyalat” i que aquest tipus de debats són també “tendències” de cada moment. Creu que la producció ecològica és una activitat que se’n desmarcaria i posa d’exemple de la certificació de benestar animal que han aconseguit. Fa uns tres anys que també han incorporat un ‘packaging’ més sostenible fet de cartró i amb un 75% menys de plàstic.
Pirinat ha tancat el 2021 amb una facturació de prop de 14,4 MEUR, un 47% més que la del 2019, que va ser de 9,8 MEUR. Durant el 2020, amb la pandèmia, van baixar lleugerament amb un total de 9,6 MEUR. Però aquest últim any, han iniciat una etapa d’expansió amb les exportacions (són el 30% de la facturació). S’han marcat com a objectiu arribar als 20 MEUR en els pròxims anys.
{{ comment.text }}