La pandèmia ha posat al límit tant el sistema sanitari català com els pacients que, no només per Covid-19, han patit un deteriorament del seu estat de salut. Però un cop el coronavirus ja hagi passat de llarg, les necessitats mèdiques de tots aquests pacients seguiran més vigents que mai, i alguns d’ells poden trobar-se en un estat més que complex. Per combatre aquesta realitat, l’ABS Ribes-Campdevànol va posar en marxa un equip multidisciplinari de suport que centra la seva acció a atendre de manera integral a tots els pacients que, bé per les seves patologies o per l’estat social o econòmic, conviuen en una situació molt més complexa.
“Tractem casos amb una complexitat clínica elevada, però ho fem de la manera més optimitzada possible, prenent les decisions entre tot l’equip multidisciplinari”, explica Dolors Cubí, geriatra. Aquest equip que menciona la sanitària està format per infermeres, metgesses, gestores de cas, geriatres i, fins i tot, una treballadora social que és l’encarregada de detectar i gestionar els casos sobre el terreny. “Ho treballem de manera conjunta amb la finalitat de prevenir futures patologies i evitar que es compliqui cada cas”, afirma Elisenda Puy, treballadora social de pobles petits. “Tenim en compte tots els punts de vista, i cada setmana ens reunim per tractar un cas i veure quin pla d’acció s’ha de seguir amb cada pacient. Cada persona és un món”, afegeix Alba Marty, infermera i gestora de cas.
Actualment, en l’àmbit d’acció en què treballen aquests cinc equips multidisciplinaris repartits entre Ribes de Freser i Campdevànol hi ha “una cinquantena de pacients amb necessitats complexes”, com afirma Marty, tot i que és cert que “hi ha una renovació constant de pacients, ja que alguns es detecten més tard i entren, o d’altres surten d’aquesta llista. L’actualitzem sempre dues vegades a l’any per estar al dia”, afegeix la gestora de cas. Fent-ho tot sempre “seguint les voluntats de la família i també els desitjos de cada persona”, com remarca Cubí, analitzen cada cas en concret per decidir quines accions s’han de seguir per tractar a cada pacient.
“Mirem d’avançar-nos als problemes que puguin sorgir i programem en cada reunió totes les intervencions que s’hagin de fer en cada un dels àmbits”, explica Pilar Vilà, metgessa d’atenció primària del CAP de Campdevànol. Els pacients que tracten “no necessiten una intervenció urgent, més enllà d’alguna necessitat mèdica concreta”, sinó que són persones que necessiten “una atenció a llarg termini, tant social com mèdica”, explica Cubí. Per aquest motiu “no només els fem un seguiment al centre hospitalari”, sinó que també estudien com és casa seva i miren d’adaptar-la “a les necessitats que puguin sorgir”, afegeix Judit Hernández, infermera de l’equip. I és que, en essència, davant dels casos més complicats, avançar-se als possibles problemes que puguin aparèixer és estalviar feina i patiment a tothom en un futur.