Els bombers arriben al lloc del sinistre i es troben el següent escenari: dos vehicles implicats després d’un xoc que ha comportat la bolcada total d’un d’ells. El protocol d’actuació és ben clar. En primer lloc, detectar si hi ha persones atrapades en la ferralla. En aquest cas, el conductor ha quedat encaixonat a la part del copilot. “Som els bombers. Si ens escolta faci un crit!”, alerta el bomber sanitari. La víctima respon afirmativament. Mentre es produeix aquest petit diàleg la resta de l’equip d’actuació fa una volta de 360 graus al vehicle. L’objectiu és detectar possibles riscos –com una fuga de carburant o algun element que suposi una amenaça en l’inici del rescat– i anul·lar-los al més ràpid possible. Després del reconeixement, passen a l’acció. Cal arribar a la persona ferida. Els bombers detecten un possible punt d’entrada a la cabina del cotxe a través del vidre del maleter. Asseguren l’estabilitat del vehicle i dos bombers s’introdueixen a l’interior. Amb la seva presència ofereixen seguretat i confiança al ferit. Li aniran explicant tot el que passarà en els següents minuts.
Uns metres enllà, el caporal Luengo reuneix la resta de l’equip: “És un accident amb atrapament físic 1”, anuncia, el que vol dir que hi ha una persona a dins del vehicle atrapada per les ferides que s’ha fet, però no immobilitzada també per la ferralla. Després d’una petita conversa tenen clar quina maniobra cal fer: la vela. Amb l’equip Lukas inicien l’excarceració. Protegeixen el ferit mentre trenquen vidres i preparen el xassís per l’acció definitiva. La porta de l’acompanyant s’aixeca en lateral –en una forma que recorda les veles dels vaixells– i en resulta un espai suficient per treure del tot immobilitzada i amb total seguretat la persona ferida.

“19 minuts”, crida el caporal Luengo tot aturant el seu rellotge. L’entrenament previ a la seva participació al concurs de rescat en accidents de trànsit ha acabat amb bona nota. Per fer la maniobra tenen un màxim de 20 minuts. I tots els detalls compten “perquè els jutges no t’apliquin sancions de temps extra”. El concurs no deixa de ser “un estímul per practicar més” i aconseguir fer excarceracions “buscant l’excel·lència”, apunta Luengo. El cap del parc de Vic, Pere Alsina, remarca que cada setmana es fan pràctiques d’intervenció en accidents de trànsit “gràcies als vehicles que ens cedeix Autodesballestaments La Gleva”, i que participar en el concurs “ens va molt bé”, perquè s’aprèn molt dels altres 42 equips que hi prenen part. “Veus com solucionen problemes complexos, i podem aprendre i adaptar les seves estratègies”. I és que l’equip format per Lluís Luengo, David Serra, Carles Muriana, Miquel Cullell, Fran Besora i Dani Costa va buscar per sobre de tot “fer les coses ben fetes” en un concurs que es va fer divendres a les instal·lacions de l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya. El treball amb rigor, vocació de servei i molta preparació els hi obre les portes del veritable premi important per als bombers: la capacitat de salvar vides.