Gràcies als fons extraordinaris de la covid, durant el curs 2020-21 es van incorporar educadors socials a les escoles considerades d’alta complexitat, en un pla de xoc que va beneficiar 75 centres educatius de tot Catalunya. A Osona hi ha una desena de places tant de tècnics d’integració social com d’educadors, que ara perilla la seva feina perquè ja no es podrà comptar amb aquests fons extraordinaris. “Deixaran al descobert famílies i alumnes amb risc i la feina de prevenció que s’ha fet durant aquests darrers dos anys quedarà en no-res”, explica Manoli Lara, educadora social a l’escola Puig-Agut de Manlleu.
La feina d’aquests educadors socials és donar acompanyament a les famílies i a l’alumnat que té aquesta situació de risc. “Són feines que no poden fer els mestres, perquè ells s’han de centrar a treballar el currículum de l’alumnat”, segons Lara. En el seu cas no només actuen a l’aula sinó també en l’entorn, en les extraescolars i als centres cívics. Hi ha escoles a Vic i Manlleu en què la nostra feina és molt important.
Des de l’Ajuntament de Manlleu van enviar una carta al Departament d’Educació, aquest dilluns, per reivindicar les places d’educadors socials i han assegurat la importància d’aquests perfils a les escoles. “S’han convertit en un servei necessari del dia a dia de les escoles”, comenta Rafa Cuenca, regidor d’Educació a Manlleu. “Encara no tenim confirmació oficial per l’inici al setembre, però els reforços covid seran els perfils que eliminaran”, diu Cuenca. A Manlleu, s’estima que la mesura afectarà una educadora social i tres tècnics d’integració social.
A Vic, la situació “està encara pendent que el departament expliqui si hi haurà baixes o no”, comenta Bet Franquesa, regidora d’Educació de Vic. Franquesa es va mostrar crítica amb la cobertura que ha rebut Vic “ja que no estava ben dotada” d’educadors i tècnics d’integració social, tot i que “són una figura fonamental a dins de les escoles. Els mestres són els encarregats d’educar acadèmicament els alumnes, però els tècnics d’integració social i educadors són els que s’encarreguen de treballar amb els alumnes i les famílies, més enllà de les aules”.
Educadors socials van presentar, la setmana passada, 3.369 firmes al Departament d’Educació per reclamar seguir integrats als centres educatius on treballen.