A Catalunya no hi ha celebració que no vagi acompanyada d’un bon àpat. Escudella de galets, coca de Sant Joan, panellets, canelons, embotits, un bon formatge… Asseure’s al voltant d’una taula, en unes estovalles de pícnic o amb amics a la sorra de la platja acaba sent sinònim de grans moments i, al cap d’un temps, de bons records. Aquesta filosofia és la que s’amaga darrere D’Orígens, una empresa amb segell 100% osonenc que fa de la gastronomia el fil conductor per vendre experiències. El juny passat van llançar al mercat el seu primer producte, un pack de vermut, però amb la particularitat que la caixa es reconverteix en un particular taulell del joc de l’oca, amb caselles carregades de missatges positius, i pensat per passar una estona entretinguda tot degustant menges catalanes d’alta qualitat.
La idea la van tenir Irene Chércoles, Ricard Sala, Guillem Soler i Laura Toran, quatre joves emprenedors amb experteses tan diverses com el disseny de producte, la comunicació, la nutrició o l’empresa, i que volen potenciar tant el producte de proximitat com una altra manera de presentar-lo i, així, acabar venent experiències en comptes d’un lot de menjar. Ells mateixos expliquen que es diferencien “per un packaging totalment funcional i innovador, pensat pel moment de consumir”. Tant és així que la caixa de fusta es reconverteix en el taulell, però també se n’extreuen les fitxes i els daus, els rodals o qualsevol altre element indispensable pel vermut, com ara una barqueta on llançar els pinyols o la cullereta d’untar el pa. Pel que fa al menjar, D’Orígens aposta per productes gourmet catalans: una salsa tartufata feta a Prats de Lluçanès, patates xip de Valls, olives arbequines de la cooperativa de la Granadella, el multipremiat vermut Cori de Reus… “Amb la pandèmia, el petit productor ha patit, s’ha vist vulnerable. Pretenem donar-lo a conèixer en combinació amb altres propostes amb les quals pot encaixar”, apunta Sala. L’objectiu és que un cop oberta la caixa, de faig i fabricada a Sant Vicenç de Torelló, l’única feina de qui hi ha a l’altra banda sigui gaudir, sense haver d’aixecar-se ni anar a buscar res més.
El públic que volen seduir amb aquesta proposta ha de ser de bon paladar. Si és català, segurament conscienciat sobre el valor de la proximitat, però també pensen a donar-li sortida des d’un punt de vista turístic, com a pack de benvinguda per aclimatar-se i assaborir el gust de Catalunya: “A banda de botigues com Can Vilanova de Vic i d’altres de similars a la Costa Brava, el venem a les barques que fondegen a Cadaqués i estem treballant amb empreses que fan charters de velers, catamarans… Perquè el puguin oferir als clients com a detall a l’hora d’arribar”. Després del de vermut, que val uns 45 euros per a quatre persones, tenen previst llançar un altre pack on el producte estrella sigui el vi, però la idea d’una “caixa especial” de la qual emana una experiència pot ser extrapolable a “lots de Nadal, del dia de la mare, per presentar les comarques catalanes…”.
Un segon producte que sí que ja tenen al mercat marida el vi natural amb l’aquarel·la. Consisteix en una visita i una degustació en un petit celler de Vall-llobrega, a l’Empordà, però amb la particularitat de dedicar part de la jornada a pintar entre vinyes: “Cada beguda ens enllaça amb un moment. El vi segurament és de les més filosòfiques i creatives, per això el fusionem amb l’aquarel·la mentre veiem raïm, el mar i els jardins de Cap Roig”. Tot plegat, el que deien al principi: l’objectiu no és només regalar gastronomia, sinó un instant que després perduri en el record.
D’Orígens va començar a caminar formalment amb la pandèmia. Durant aquests primers mesos han guanyat el premi Explorer Space, d’un programa de la UVic i el Banc Santander, que els està servint de carta de presentació. Sí que admeten, tot i això, que ser jove i emprenedor acaba sent un repte: “Les administracions fan sempre discursos en aquesta direcció, però després et trobes mil i una dificultats”.
{{ comment.text }}