Per rocambolesc que pugui semblar, la solució al conflicte de l’estació de Ribes de Freser passa per Terol i té la seva arrel en la investidura de Pedro Sánchez. Una de les condicions que el diputat de Teruel Existe va demanar per votar a favor del candidat socialista a la presidència del govern va ser una moratòria en el tancament del servei de venda de bitllets i d’informació presencial en les 142 estacions ferroviàries de l’Estat espanyol que mantenien personal tot i registrar una mitjana de menys de 100 passatgers al dia.
La proposta, que la formació regionalista atribueix “a la lluita contra el canvi climàtic i la despoblació”, afecta, segons el sindicat CGT, un mínim de 10 estacions catalanes, entre les quals hi ha algunes capitals de comarca (Valls, Tàrrega, Cervera i Montblanc), essent la ripollesa la segona població més petita de totes. De moment, s’ha aprovat una moratòria de sis mesos que per ara no se sap si tindrà més recorregut, mentre Adif, el titular de la infraestructura, està estudiant cas per cas.
La supressió de la venda personalitzada es començava a aplicar l’1 de gener en virtut de la liberalització del sector ferroviari. En aquestes estacions, el personal d’Adif compatibilitzava les tasques de circulació amb la venda de bitllets, però la normativa europea no permet que el gestor ferroviari vengui bitllets per a un dels operadors que presten el servei, en aquest cas, Renfe.
El cas de Ribes s’està analitzant “amb cura”, segons fonts d’Adif. Aquesta és una de les tres estacions de la línia que compta amb personal de circulació –les altres són Montcada-Bifurcació i Puigcerdà– i hi estan destinades tres persones que cobreixen diàriament de les 6 del matí a les 10 del vespre, tot i que només hi passen vuit trens per sentit al dia. Des que l’1 de gener es van deixar de vendre bitllets, que personal auxiliar d’una empresa subcontractada per Renfe assessora els usuaris en l’ús d’una màquina d’autovenda que només accepta targetes de crèdit.
En aquest moments es mira de trobar una solució temporal abans de concretar el traspàs de la venda de bitllets a Renfe, que ja ha anunciat que se’n faria càrrec en l’època de més demanda d’accés a Núria, durant la temporada d’esquí i a l’estiu. Per segregar el punt de venda de la taquilla de les dependències de circulació caldria fer algun tipus d’obra.
Mentrestant, el col·lectiu Perquè no ens fotin el tren va convocar aquest dissabte una concentració de protesta a l’andana de l’estació per reclamar la seva obertura amb tots els serveis durant tot l’any, a la qual s’hi van afegir tots els grups polítics de l’Ajuntament, que han decidit passar a l’acció. L’alcaldessa, Mònica Santjaume (JxCat), censurava que no en treuen l’aigua clara perquè “Renfe diu A; Rodalies, B, i Adif, C” i demanava que es mantingués personal a l’estació perquè “veiem estacions en ruïnes al nord i al sud”. Mentre Santjaume anunciava que presentaran una moció sobre el tema al ple, al Consell d’Alcaldes i a la resta d’ajuntaments de la Vall, Tots Fem Ribes ha endegat una enquesta telemàtica adreçada als usuaris de la comarca , els resultats de la qual es faran arribar als ajuntaments, a Adif i al Senat. El portaveu d’aquesta formació associada a ERC, Joaquim Roqué, demanava “que les infraestructures passin a ser gestionades pel nostre govern” perquè “FGC no té aquests retards”, com bé saben a l’única població de la línia on coincideixen els dos operadors ferroviaris del país. Àlex Medrano (CUP) també incidia en la “mala gestió d’aquesta línia, tots els que l’hem utilitzat per anar a estudiar a Barcelona ho sabem”.
També es va afegir a la convocatòria la plataforma El Ripollès Existeix, que a través del seu portaveu, Pere Jordi Piella, denunciava que “la política de Renfe és anar tirant i tapar forats”. L’exalcalde de Ripoll exigia que l’R3 “tingui el tractament que es mereix com a línia internacional”.
Glòria Francolí va llegir un comunicat en nom de Perquè no ens fotin el tren en què sostenia que “no podem tolerar que el servei es vagi deteriorant cada cop més” i denunciava una “falta de respecte a les persones usuàries del tren”.
Set anys lluitant pel tren
El conflicte amb la retallada de serveis a l’estació de Ribes coincideix amb el setè aniversari de la plataforma Perquè no ens fotin el tren, creada el gener de 2013 per evitar el tancament de l’estació de Torelló. Des de llavors, han anat estenent les seves reivindicacions arreu de la línia i agrupen usuaris d’Osona, el Ripollès i el Vallès.
Entre les seves conquestes en tot aquest temps hi ha l’ampliació de la tarifa integrada més amunt de Vic i el model semiintegrat de connexió de Ripoll amb Barcelona. També han aconseguit que surti un tren més d’hora al matí des de Ripoll i que un de nocturn allargui el seu recorregut de Vic fins a la capital del Ripollès. “Hem posat el tren a l’agenda dels polítics”, assenyalava Montse Ayats, una de les fundadores de la plataforma, que també celebrava que “el sector empresarial està amb el tren” pel suport de la Cambra de Comerç a la millora d’aquest servei.