La cadència és la repetició regular d’un moviment, una acció o, si la matèria que ens ocupa és l’àmbit ferroviari, uns horaris. Precisament aquesta característica, la cadència, és una de les que crida més l’atenció dels nous horaris que ha fet públics Rodalies per a la línia R3, i que entraran en vigor a partir d’aquest dissabte. Aquesta situació, a la pràctica, significa que els combois passaran de manera regular i en un minutatge concret per les estacions. Per exemple, a Vic, en els dies laborables i durant bona part de la jornada sortiran trens en direcció a Barcelona cada mitja hora i en el mateix minut (a i 24 i 54), i pel que fa a l’arribada de trens i en alguns casos continuació cap al nord el patró es repetirà però quan els minuts marquin i 22 i 52. Tal com remarca l’enginyer de camins i membre de l’oficina tècnica de suport al desdoblament de l’R3 Arnau Comajoan, l’aplicació d’una cadència en els horaris “fa que l’usuari pugui memoritzar molt més quan passen els trens”, facilitant-ne l’ús. Un altre punt important dels horaris en format regular “és que permet coordinar-se més fàcilment amb altres mitjans de transport”, un encaix que s’hauria d’anar materialitzant a curt termini amb l’objectiu de fomentar la mobilitat sostenible i la intermodalitat. Comajoan valora positivament els nous horaris, “en la línia del que ja funciona en altres serveis com l’R2 o els trens europeus”, però també alerta que el paper ho aguanta tot, “però caldrà fer uns encreuaments i s’ha de veure si tot funciona tal com marquen els horaris”.
Amb la nova freqüència de pas de trens anunciada per Rodalies una de les estacions que experimenta una millora més notable en el servei és Centelles. De fet, la reformulació dona resposta a una demanda històrica del municipi com era que els trens semidirectes s’aturessin a la principal estació del sud d’Osona. “Érem l’única zona 5 de tot Catalunya on aquesta tipologia de trajectes no hi feia cap parada”, remarca l’alcalde de Centelles, Josep Paré. Fins ara, en els dies feiners, a Centelles hi tenien parada 19 trens que seguien cap a Barcelona, i en direcció nord se n’aturaven 21. Ara Centelles disposarà de 29 serveis diaris en cada sentit, aconseguint que en les principals franges de la jornada hi hagi un tren cada mitja hora, que hi passarà als minuts 8 i 38 –en direcció nord– i a i 7 i 37, en direcció sud. Paré destaca que la millora d’horaris “arriba en un moment d’encariment dels combustibles i on cal fer una aposta per la mobilitat sostenible”, i en aquest repte Centelles i el tren hi poden jugar un paper clau “convertint-se en la capital d’Osona sud pel que fa a mobilitat ferroviària”. Aquesta voluntat haurà d’anar de la mà d’una millora de l’entorn de l’estació per crear-hi més aparcament i fomentar la intermodalitat, un projecte en el qual l’Ajuntament i Adif ja hi treballen però amb l’horitzó posat en el moment del desdoblament entre Vic i Centelles.
De la capital d’Osona cap al nord, els nous horaris no provoquen un augment de pas de combois però es manté l’estructura cadenciada. A més, la redistribució sí que permet que per exemple des de Ripoll en direcció a Barcelona surti pràcticament un tren cada hora, i com a màxim hi hagi una hora i mitja sense servei.