QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

“El 70% dels cotxes són per llançar”

Gruistes i mecànics coincideixen que els efectes de la pedregada de Sant Pere sobre els vehicles faran inviable reparar molts dels danys a carrosseries amb multitud de bonys

15 dies després de la greu pedregada que va afectar Sant Pere de Torelló amb conseqüències pràcticament per a tots els veïns, s’ha superat la primera fase de resposta a l’emergència i es va tornant a la normalitat. Una normalitat que només es pot entendre, però, amb mesos de feina al davant, tant en equipaments públics com indústries i cases particulars, per anar refent els desperfectes acumulats sobretot en teulats i cobertes.

Aquesta setmana, els xàfecs de tarda –de baixa intensitat– han posat a prova les solucions provisionals per tapar forats, literalment, i l’Ajuntament ha hagut de demanar als veïns que extremin les precaucions a l’hora de protegir els seus habitatges pel perill que comporta la presència d’elements a les teulades no prou subjectats i que poden sortit volant amb un simple cop d’aire, amb el risc que això suposa per als vianants. L’alcalde, Jordi Fàbrega, ha demanat que en cas de tempesta no se surti al carrer.

Mentrestant, continua avançant el balanç de danys de la pedregada i l’impacte sobre el conjunt de la població de Sant Pere. Un dels més immediats i visibles va ser la trencadissa de vidres a la gran majoria de cotxes que la tarda del 2 d’agost estaven aparcats al carrer i que va obligar a una mobilització sense precedents a les empreses de grues.

El gruista Francesc Güell i els mecànics Sergi Pujol i Jordi Viñas coincideixen que serà inviable reparar la major part dels cotxes afectats per la pedregada de Sant Pere / Bernat Cedó

“Mai, en els 53 anys d’història de l’empresa, havia viscut una situació així”, explica Francesc Güell, director de Vic Assistència, SL. “A partir de quarts de sis de la tarda es van disparar els avisos i ja no vam parar. Només aquell divendres vam tenir treballant-hi 10 grues fins a la matinada i vam acabar baixant 70 cotxes”, amb l’agreujant que els tallers eren tancats i els cotxes es van haver de traslladar a la base de Vic.

“Vam haver de deixar vehicles nostres a fora per poder tenir els cotxes a recer”, explica Güell. I l’operació es va allargar tot el cap de setmana i fins dilluns. En total, prop de 170 vehicles només aquesta empresa. “A partir de dilluns va tocar la feina d’anar-los distribuint pels diferents tallers on s’havien de portar.”

Francesc Güell apunta, però, que molt més de la meitat dels cotxes que van rebre els efectes de la pedregada de Sant Pere hauran d’anar al desguàs, “perquè han quedat destrossats també de carrosseria”. A menys, ironitza, que s’imposi la moda de circular amb cotxes carregats de bonys.

“Sostres, capotes, retrovisors, portes, motllures… Molts han rebut de tot arreu”, apunta, i el cost de la reparació es dispara fins a fer-lo inassumible. “Diria que entre un 70% i un 80% dels cotxes són per llançar.”

El diagnòstic el comparteix Jordi Viñas, del Taller Germans Viñas, de Torelló. Ells hi tenen ara mateix 12 vehicles afectats per la pedregada de Sant Pere, “i en cinc els pèrits ja han dit que van a desballestament. Segur que n’hi haurà algun més”.

En el seu cas els han deixat una nau propera per tenir a cobert els vehicles afectats que no caben al taller. “I el procés, amb les assegurances i peritatges pel mig, es fa llarg”, diu Viñas. Tècnicament, la feina dels desabonyegadors –varilleros, en castellà– podria resoldre desperfectes, “però el problema és la dimensió de la reparació.

A més, en algun cas caldria treballar amb pastes, “que amb el contrast tèrmic s’acaben esquerdant i trencant”. L’opció de canviar directament sostres o capotes també és cara i en molts casos inviable, certifica Viñas. I molt especialment per a vehicles més vells, pels quals segur que el preu de la reparació superaria de llarg el valor del mateix vehicle.

Per altra banda, “és absurd canviar vidres de cotxes amb problemes de carrosseria que ens obligarien a tornar-los a treure per poder reparar”, diu Sergi Pujol, mecànic del mateix taller. Això també alenteix els tràmits i les incerteses dels propietaris. “Sap molt de greu, perquè en alguns casos són cotxes pràcticament nous que no tenen cap problema de motor i, un cop netejats, de dins estan en perfecte estat.”

Crèdits tous de l’Institut Català de Finances (ICF)

D’altra banda, i després de les reunions dels últims dies amb industrials i pagesos, l’alcalde de Sant Pere ha confirmat que a partir de setembre s’activarà una nova línia d’ajut, via crèdits tous, a través de l’Institut Català de Finances (ICF) per a empreses, comerços i explotacions agrícoles.

També ha avançat que ja s’han sol·licitat i concedit més de 500 llicències d’obres per a reparació de teulats –davant l’emergència es tramita com a assabentat, i sense cost–, i demana “la comprensió de tothom pels dies difícils que viurem en la mobilitat del poble”.

Sense precedents comparables
La base de Vic Assistència SL, en terme de Gurb, va viure el cap de setmana del 2 al 4 d’agost una imatge inèdita. Es va convertir en aparcament cobert per a les desenes de cotxes que l’empresa de grues va anar a recollir a Sant Pere. Francesc Güell, el director, diu que “ens hem de remuntar a 20 anys enrere per trobar el segon precedent una mica comparable”. En aquell cas, un xoc en cadena a la recta de Tona a Malla de l’actual C-17 que va afectar una vintena de cotxes en un tram de més de quatre quilòmetres.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 201 persones.