QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Adif diu ara que aquest dilluns no es resoldran les restriccions a l’R3

Prop de 200 persones es van manifestar divendres a l’estaciió de La Garriga per denunciar el mal servei de la línia i exigir solucions i responsabilitats

Malgrat el que s’havia dit fa dues setmanes, Adif ha anunciat que les restriccions de velocitat en la circulació de trens a l’R3 arran de les obres de desdoblament no acabaran aquest dilluns, sinó que s’allargaran uns quants dies més.

El director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Oriol Martori, va explicar divendres que “no s’aixecaran totes les restriccions i no es recuperarà al cent per cent l’oferta del servei”. Martori va participar, divendres, en un acte organitzat per ERC a la Garriga i es queixava de la manca d’informació que rebien per part d’Adif i Renfe.

“Hem exigit que se’ns faci arribar quina serà la capacitat de la xarxa i que es publiquin uns nous horaris adaptats al temps reals de viatge i que sigui realista”, va dir. Afegia que han reclamat a l’Estat que posi els mateixos serveis alternatius que va posar durant el primer tall de la via per les obres i posava en relleu que el Departament manté el reforç a la línia exprés de Vic, l’e12, i estudiaran posar algun servei més “perquè l’usuari se’n ressenti al mínim possible”.

L’anunci que els trens de l’R3 recuperarien la normalitat d’horaris i de temps de trajecte el 4 de març, un mes després de la represa del servei en el conjunt de la línia, es va avançar ara fa 15 dies en una reunió telemàtica entre Adif, Renfe, ajuntaments i usuaris.

Ja llavors l’anunci va provocar indignació entre els afectats, ja que segons ells era un exemple més de la “improvisació” i la “incompetència” que han envoltat aquestes obres. Al marge de l’allargament dels temps de viatge un mínim habitual de cinc minuts, des d’aleshores s’han repetit les incidències pràcticament a diari, amb retards i avaries lligades, a més, a la falta d’informació que va acabar exasperant els viatgers. No sembla, doncs, que això hagi d’acabar a curt termini.

En l’acte de divendres a la Garriga, Martori va criticar que a data d’avui no es conegui encara el calendari ni l’afectació del segon tall de la línia per completar el desdoblament i va dir que han demanat altres mesures a Adif, com que els trens passin sempre per la mateixa via a les estacions perquè els usuaris ho sàpiguen i no hagin de canviar d’andana en el darrer moment.

El director general de Transports es queixava de la manca d’informació d’Adif. “No tenim interlocutor a l’altra banda. Adif no informa i som incapaços de saber quan es farà el segon tall. Estem lligats de mans i peus.”

El senador d’ERC Josep Maria Reniu, de Vic, que també va assistir a l’acte de la Garriga, anunciava que continuaran fent pressió a Madrid, davant del Ministeri de Transports, perquè “més tard o més d’hora s’acaben veient els resultats”, però admetia que “és evident la situació de certa opacitat a què ens té acostumats el monopoli de Renfe i Adif, no només en l’execució de les obres, sinó en la petició d’informació”.

Una creu per als viatgers

Unes 200 persones es van manifestar divendres a la tarda a l’estació de la Garriga per protestar contra les contínues incidències a l’R3 des que es va reprendre el servei el 4 de febrer. Van arribar en dos trens, un de procedent de Vic, amb persones de Torelló, Manlleu, Vic, Balenyà i Centelles, i un altre de Barcelona, i duien pancartes i creus per simbolitzar el patiment dels usuaris.

La mobilització la va convocar el col·lectiu Perquè no ens fotin el tren i l’Associació per a la Promoció del Transport Públic. El tren que baixava d’Osona havia de passar per Vic a les 17.29h i va arribar a l’hora. Just llavors acabava d’arribar un operari per arreglar les escales mecàniques de l’estació, una altra avaria habitual des de fa anys.

Imatge de la manifestació a l’estació de la Garriga, divendres a la tasda / Ramon Ferrandis

Maria Coma, membre de Perquè no ens fotin el tren i veïna de la Garriga, va llegir un manifest en què es denuncia la situació que viuen des del 4 de febrer quan l’alegria per recuperar el servei “es va convertir en decepció, ràbia i indignació després de comprovar, el dia 5 i següents, que no funcionava res”.

El manifest denuncia els diversos problemes, com l’incompliment d’horaris. “Els desplaçaments es van convertir en un calvari. Els viatges s’allarguen trenta minuts o més”, diu. I, a més, “sense cap comunicació ni informació”. Les dues entitats convocants denuncien “la irresponsabilitat i la inoperància d’Adif i Renfe”, però també del Departament de Territori de la Generalitat, “responsable de regular els horaris i les tarifes i de vetllar per la prestació correcta del servei”.

El manifest denuncia que la posada en servei del tram de Parets a la Garriga es va fer de manera precipitada. “Veiem com segresten les nostres vides, ens generen angoixa i incertesa i ens impedeixen desplaçar-nos amb normalitat.”

Per tot plegat, demanen que se solucioni amb urgència “el desgavell”, s’exigeixin responsabilitats a qui correspongui i es prenguin mesures per evitar que es torni a produir la situació del mes de febrer. També reclamen que quan hi hagi incidències es faciliti informació als usuaris, s’actuï amb celeritat i s’ofereixin alternatives de transport.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 139 persones.