Malgrat el que s’havia dit fa dues setmanes, Adif ha anunciat que les restriccions de velocitat en la circulació de trens a l’R3 arran de les obres de desdoblament no acabaran aquest dilluns, sinó que s’allargaran uns quants dies més.
El director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Oriol Martori, va explicar divendres que “no s’aixecaran totes les restriccions i no es recuperarà al cent per cent l’oferta del servei”. Martori va participar, divendres, en un acte organitzat per ERC a la Garriga i es queixava de la manca d’informació que rebien per part d’Adif i Renfe.
“Hem exigit que se’ns faci arribar quina serà la capacitat de la xarxa i que es publiquin uns nous horaris adaptats al temps reals de viatge i que sigui realista”, va dir. Afegia que han reclamat a l’Estat que posi els mateixos serveis alternatius que va posar durant el primer tall de la via per les obres i posava en relleu que el Departament manté el reforç a la línia exprés de Vic, l’e12, i estudiaran posar algun servei més “perquè l’usuari se’n ressenti al mínim possible”.
L’anunci que els trens de l’R3 recuperarien la normalitat d’horaris i de temps de trajecte el 4 de març, un mes després de la represa del servei en el conjunt de la línia, es va avançar ara fa 15 dies en una reunió telemàtica entre Adif, Renfe, ajuntaments i usuaris.
Ja llavors l’anunci va provocar indignació entre els afectats, ja que segons ells era un exemple més de la “improvisació” i la “incompetència” que han envoltat aquestes obres. Al marge de l’allargament dels temps de viatge un mínim habitual de cinc minuts, des d’aleshores s’han repetit les incidències pràcticament a diari, amb retards i avaries lligades, a més, a la falta d’informació que va acabar exasperant els viatgers. No sembla, doncs, que això hagi d’acabar a curt termini.
En l’acte de divendres a la Garriga, Martori va criticar que a data d’avui no es conegui encara el calendari ni l’afectació del segon tall de la línia per completar el desdoblament i va dir que han demanat altres mesures a Adif, com que els trens passin sempre per la mateixa via a les estacions perquè els usuaris ho sàpiguen i no hagin de canviar d’andana en el darrer moment.
El director general de Transports es queixava de la manca d’informació d’Adif. “No tenim interlocutor a l’altra banda. Adif no informa i som incapaços de saber quan es farà el segon tall. Estem lligats de mans i peus.”
El senador d’ERC Josep Maria Reniu, de Vic, que també va assistir a l’acte de la Garriga, anunciava que continuaran fent pressió a Madrid, davant del Ministeri de Transports, perquè “més tard o més d’hora s’acaben veient els resultats”, però admetia que “és evident la situació de certa opacitat a què ens té acostumats el monopoli de Renfe i Adif, no només en l’execució de les obres, sinó en la petició d’informació”.
Una creu per als viatgers
Unes 200 persones es van manifestar divendres a la tarda a l’estació de la Garriga per protestar contra les contínues incidències a l’R3 des que es va reprendre el servei el 4 de febrer. Van arribar en dos trens, un de procedent de Vic, amb persones de Torelló, Manlleu, Vic, Balenyà i Centelles, i un altre de Barcelona, i duien pancartes i creus per simbolitzar el patiment dels usuaris.
La mobilització la va convocar el col·lectiu Perquè no ens fotin el tren i l’Associació per a la Promoció del Transport Públic. El tren que baixava d’Osona havia de passar per Vic a les 17.29h i va arribar a l’hora. Just llavors acabava d’arribar un operari per arreglar les escales mecàniques de l’estació, una altra avaria habitual des de fa anys.

Maria Coma, membre de Perquè no ens fotin el tren i veïna de la Garriga, va llegir un manifest en què es denuncia la situació que viuen des del 4 de febrer quan l’alegria per recuperar el servei “es va convertir en decepció, ràbia i indignació després de comprovar, el dia 5 i següents, que no funcionava res”.
El manifest denuncia els diversos problemes, com l’incompliment d’horaris. “Els desplaçaments es van convertir en un calvari. Els viatges s’allarguen trenta minuts o més”, diu. I, a més, “sense cap comunicació ni informació”. Les dues entitats convocants denuncien “la irresponsabilitat i la inoperància d’Adif i Renfe”, però també del Departament de Territori de la Generalitat, “responsable de regular els horaris i les tarifes i de vetllar per la prestació correcta del servei”.
El manifest denuncia que la posada en servei del tram de Parets a la Garriga es va fer de manera precipitada. “Veiem com segresten les nostres vides, ens generen angoixa i incertesa i ens impedeixen desplaçar-nos amb normalitat.”
Per tot plegat, demanen que se solucioni amb urgència “el desgavell”, s’exigeixin responsabilitats a qui correspongui i es prenguin mesures per evitar que es torni a produir la situació del mes de febrer. També reclamen que quan hi hagi incidències es faciliti informació als usuaris, s’actuï amb celeritat i s’ofereixin alternatives de transport.