QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Alegria Interior | Com opinar de manera assertiva?

Alguns suggeriments per donar la nostra opinió i alguns suggeriments per escoltar l’opinió d’una altra persona

El 9 Nou
29/11/2023

Eulàlia Robert, directora de PNI, Barcelona

Donar la nostra opinió, compartir un argument en desacord, fer una crítica constructiva, explicar de manera clara els nostres criteris… Quantes vegades ens trobem en situacions d’aquesta mena i volem gestionar-les de manera assertiva, tot preservant la relació? Potser hem desenvolupat estratègies de no expressar el que pensem i sentim per no ferir sentiments i per tal d’una suposada protecció d’una relació o per evitar reaccions agressives. Doncs sovint, no donar la nostra opinió ens pot separar dels altres. La majoria de les persones no hem estat entrenades ni a l’escola ni en entorns familiars a expressar la nostra opinió de manera assertiva, potser no hem après a escoltar ni com comunicar-nos per ser escoltats. Tot i que no ens haguem entrenat, podem començar a fer-ho. Donar la nostra opinió, explicar allò que sentim, no només és important per entendre’ns sinó que ens fa més humans. Compartir allò que realment pensem d’una situació, sobre una idea o projecte, sobre una relació, és el que pot marcar la diferència entre tenir intercanvis més o menys superficials i realment comprendre’ns i poder arribar a acords. Poder sentir-nos capaços d’expressar-nos amb precisió, parlant de matisos, ens aporta més confiança i seguretat en nosaltres mateixos i augmenta l’autoestima. Segur que podem imaginar, en dues o tres situacions, en què ens agradaria donar la nostra opinió, explicar el que sentim i ser escoltats i compresos.

Alguns suggeriments per donar la nostra opinió

1. Reflexionem sobre els beneficis d’entendre’ns amb una persona (millorar la relació, augmentar la confiança, arribar a algun acord).

2. Quan donem la nostra opinió és una opinió sobre una conducta, una estratègia, una idea, no sobre la persona en si.

3. Expressem el que opinem, posant exemples concrets d’aspectes observables (sense utilitzar paraules abstractes com bondat, confiança, perquè poden tenir diferent significat per diferents persones), explicant els motius pels quals no estem d’acord amb una idea inicial i com pensem que es pot millorar.

4. És possible que quan una persona ha dut a terme una conducta que ens sembla inadequada, potser aquesta persona no va saber fer-ho millor o estava preocupada o se sentia insegura o tenia por de sentir-se jutjada. També és important saber rebre l’opinió d’una altra persona, que està en desacord amb nosaltres.

Alguns suggeriments per escoltar l’opinió d’una altra persona

1. Trobeu un bon moment per fer-ho, per exemple prenent un cafè.

2. Escolteu els arguments d’aquesta altra persona des de la curiositat per comprendre el punt de vista de l’altra persona.

3. Demaneu exemples concrets, pregunteu pels motius pels quals aquesta altra persona defensa aquests arguments.

4. Un cop coneixem els arguments d’aquesta altra persona, els motius pels quals aquests arguments són importants per a ella, podem expressar la nostra opinió, amb els nostres motius i els avantatges que la nostra idea representa per a nosaltres.

Durant aquest procés d’escolta i de resposta és probable que la nostra percepció canviï, que adquirim una visió més àmplia, comprenguem els valors de l’altra persona i puguem expressar els nostres. Atrevir-nos a preguntar, practicar l’escolta i desenvolupar una forma assertiva de donar la nostra opinió pot transformar les nostres relacions de manera molt eficaç. Amb el temps anirem incorporant cada cop més la pràctica d’escolta sense judicis, serem capaços de matisar els nostres arguments i escoltar els matisos d’altres persones, trobar formes més empàtiques i creatives de relacionar- nos. A més, cultivem la nostra resiliència per escoltar l’opinió que altres tenen sobre les nostres idees o conductes i això és fonamental per millorar en les nostres estratègies. Necessitem donar i rebre feedback per créixer i aprendre.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?