“Mai he vist una peixateria o carnisseria en països del nord d’Europa”, declara Laura Vila, tresorera de Tona Punt de Comerç. El debat i la lluita entre el comerç local i les grans superfícies és una realitat universal. El món viu envoltat d’empreses multinacionals que s’estan cruspint les botigues petites i la desaparició del comerç local és un dubte que genera incertesa. “Tenir un comerç local comporta un risc i sempre s’ha d’estar pendent del negoci”, adverteix Marina Sabater, presidenta de l’associació Tona Punt de Comerç. “A Tona, hi ha més botigues que tanquen que comerços que obren i la dificultat de mantenir un comerç local és complicat”, afegeix.
Laura Vila també és propietària de La Boulangerie, una fleca d’inspiració francesa, especialitzada en venda de pa fresc, brioixeria i pastissos. Amb un parell d’anys d’experiència en aquest projecte, Vila afirma que el comerç local és un comerç molt sacrificat. “Hi has de dedicar moltes hores i, a vegades, emprendre tota la inversió que comporta al principi pot ser un perill”, complementa.
El poble de Tona ja fa un any que conviu amb el nou Bon Preu a la plaça Major. El nou edifici de l’empresa alimentària és un recinte de 800 metres quadrats, ara situat en l’antic Cinema Orient, que també pot tenir una relació amb el comerç local.
“Encara és aviat per valorar l’afectació del Bon Preu amb les botigues de Tona”, declara Vila. “És una obvietat que l’ampliació de l’empresa porta més gent a Tona, un fet que també pot servir d’ajuda al comerç local, però, de moment, no he detectat beneficis cap a casa”, exposa la propietària amb relació a La Boulangerie. Tot i això, actualment, “l’estat de salut del petit comerç de Tona és correcte, però si mirem d’aquí a 15 anys vista és perillós”, apunta Pol Falgueras, secretari de Tona Punt de Comerç. Les causes d’això són generacionals. Segons Vila, “molts propietaris dels petits comerços de Tona són d’edat avançada i no tenen un relleu. A més, molts d’ells també han intentat fer un traspàs, però no ha sortit bé i han hagut de tancar la seva botiga”.
Per combatre aquest problema i ajudar les botigues del poble, Tona compta amb una associació de comerços i serveis. “Tona Punt de Comerç té l’objectiu de crear una xarxa entre tots els comerços locals associats de Tona i promoure més activitats entre ells”, declara la presidenta. El paper que juga l’entitat és primordial i disposa d’un pressupost anual que ronda els 10.000 euros. “Les subvencions s’alimenten de les quotes dels agremiats i d’una ajuda que dona l’Ajuntament”, declara Vila. Amb aquests diners, l’associació intenta dinamitzar i fer que la gent compri més al comerç local amb campanyes de promoció.
N’és un exemple la campanya de Nadal. “Des de Tona Punt de Comerç vam fer un sorteig d’un viatge a Finlàndia per a quatre persones i l’objectiu de la campanya era que la persona havia de comprar a sis comerços diferents del poble”, afirma Sabater.
Amb aquestes ajudes, la junta de Tona Punt de Comerç també pren contacte amb associacions d’altres municipis. Fa unes setmanes, l’entitat tonenca es va reunir amb Unió Comerç Centelles i la trobada va servir per posar punts en comú i fer un repàs de les coses que han funcionat. “La idea és coordinar-nos i fer coses conjuntes entre pobles”, declara la presidenta.
De cara a un futur, la junta diu que tenen la intenció de potenciar un carrer comercial a Tona. Carrer Major i carrer Barcelona és el centre històric i comercial del municipi, però “necessitem un carrer actiu i decorat per atraure gent, ja que la nostra intenció és que la gent propera a Tona vinguin a comprar al nostre municipi”, conclouen els membres de Tona Punt de Comerç.