Només un 4,8% dels desplaçaments a dins de la comarca d’Osona es fan amb transport públic, una dada que els experts atribueixen a les mancances de la línia del tren i a una xarxa d’autobús que és radial i no s’ha adaptat a les necessitats del segle XXI. Precisament per repensar-la, s’està treballant en un nou model coincidint que el 2028 finalitzen moltes de les concessions d’autobús que s’han anat prorrogant.
En paral·lel, hi ha en marxa les obres de desdoblament del tren –els 17 quilòmetres entre Parets del Vallès i la Garriga–, però l’Oficina Tècnica de l’R3 veu impossible complir la previsió que la doble via sigui una realitat fins a Vic l’any 2035. L’estudi informatiu del tram Centelles-Vic està pendent d’aprovació definitiva per part del Ministeri de Transports, que ha d’anar acompanyada de la declaració d’impacte ambiental; i un cop completat això, encara s’haurà de licitar i redactar el projecte constructiu i executar les obres. Pel que fa al tram La Garriga-Centelles, l’estudi informatiu s’hauria d’aprovar provisionalment i iniciar període d’al·legacions a finals d’aquest 2025.
“Tot es va dilatant en el temps. Si som optimistes, el 2040 podria ser l’any, però tampoc ens hauria de sorprendre que ens situem al 2045”, explicava Jordi Jaumira, enginyer d’Obres Públiques i tècnic de l’Oficina Tècnica de l’R3, en un programa d’EL 9 TV d’aquesta tardor sobre els reptes de futur d’Osona.
Amb voluntat d’analitzar com es mou la gent de la comarca, i per què, la Fundació Antiga Caixa Manlleu i EL 9 NOU organitzen una nova edició de l’Osona Debats, l’onzena.
Les jornades, amb entrada gratuïta, tindran lloc aquest divendres a l’Auditori de la Fundació Antiga Caixa Manlleu, a partir de les 4 de la tarda, i hi prendran part el taradellenc Adrià Ramirez, president de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic; el mateix Jordi Jaumira; l’enginyer civil Arnau Comajoan, parlant sobre el bus interurbà, i la tècnica del projecte Beyond de Urban Mònica Carrera, en el seu cas centrada en si és factible desplaçar-se a peu, en bicicleta i patinet.
Tancarà el programa una conversa entre el director editorial d’EL 9 NOU, Agustí Danés, i el geògraf Jaume Font, que sosté que encara avui tindria sentit la proposta de metro comarcal que plantejava fa un quart de segle.