QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Discrepàncies entre ciclistes i l’Ajuntament de Vic pel recorregut de bicicletes al Mil·lenari

El consistori ha presentat una modificació del carril bici previst i no ha estat ben rebuda pels ciclistes

Un carril bici que connectés la plaça del Mil·lenari de Vic amb l’avinguda d’Olímpia i la zona esportiva, passant pel carrer Sagrada Família. Era l’eix ciclista previst d’executar per l’Ajuntament de Vic i aprovat a principis de mandat que ara, tal com explicava el consistori en l’últim ple municipal, han enviat a revisió per donar-li “un nou enfocament”.

Així ho definia la regidora d’Urbanisme, Ester Coma (Junts), en resposta al prec presentat per Carla Dinarès (CUP), que demanava una actualització sobre l’estat de contractació de les obres.

Coma argumentava que havien decidit replantejar-lo per “la preocupació per l’impacte en la mobilitat” que podia suposar el nou carril ciclable. “S’eliminaven zones d’aparcament i un carril de circulació en una zona que ja avui pateix el trànsit de sortida de Vic.”

En aquest sentit, la regidora deia que el nou projecte encara tindria per objectiu connectar les dues zones, tot i que proposaria una via alternativa al carrer Sagrada Família “que ja tingui carrils bici i així evitar la pujada cap al Patí Vic a la canalla”.

Aquesta nova ruta passaria per la zona universitària i El Nadal, concretament pel parc de l’Occitània i el carrer del Bisbe Font Andreu. També afirmava que no hi ha hagut cap canvi de criteri i que es tracta d’una qüestió de prioritats:

“En l’àmbit urbanístic hi ha una manca de zones d’aparcament que havíem de revisar”, i afegia que pel camí previst anteriorment “hi circulen molts vianants, sobretot nens i nenes que van des de l’institut Jaume Callís fins al centre de Vic, i no els volem perjudicar”.

El representant d’Osona amb Bici, Eduard Folch, explica que des de l’associació ciclista aquesta decisió no ha estat ben rebuda: “Vam estar col·laborant amb l’equip tècnic, portem tres anys de feina i ara no sabem amb quin criteri es fan enrere”, diu.

També menciona l’ampli consens que havia rebut la proposta, fent especial èmfasi als veïns del carrer Sagrada Família: “Mai s’han oposat a prendre aquelles places d’aparcament, perquè hi ha l’esplanada del Callís més amunt”, matisa. Sobre els nens i nenes que caminen per la zona, qüestionen l’argument: “Amb més motiu és més segur baixar el carril bici a la calçada, i la pujada del Patí no és pas l’Everest”. Amb tot, consideren que pot tractar-se d’un “conflicte d’interessos personal de la regidora”.

Un altre aspecte rellevant és el finançament d’aquest projecte, que s’emmarca en el paquet d’iniciatives aprovades pels fons Next Generation europeus, juntament amb la reurbanització de la rambla Montcada, el carril bici del carrer del Pare Huix i un aparcament paisatgístic a La Sínia. Des de l’associació ciclista es mostren preocupats per si aquesta modificació podria posar en risc la concessió dels diners i traslladés el deute a la ciutadania. Argumenten que “no es pot jugar amb fons europeus” i adverteixen que existeixen “mecanismes legals per fer arribar la decisió a Europa des de la ciutadania”.

Preguntats per EL 9 NOU, des del consistori, i a través del regidor de Mobilitat, Guillem Membrives (Junts), argumenten que la subvenció “no corre perill”. De fet, expliquen que “si ha de perillar no serà per la modificació del carril bici, sinó per la creació dels aparcaments de La Sínia”. L’Ajuntament ha demanat una pròrroga de la subvenció fins al juny de 2025 per tal de replantejar aquest aparcament i fer-lo més assequible. En aquest sentit, Membrives assegura que de seguida que rebin resposta –segons ell, imminent– presentaran la modificació del traçat ciclista.

Un dels punts presentats per justificar el nou recorregut és l’adquisició de les instal·lacions del Patí Vic per part del consistori: “No les teníem quan vam demanar la subvenció”. Sobre el consens al voltant de l’eliminació dels aparcaments, Membrives considera que hi ha altres senyals: “Hi havia malestar i expectació perquè desapareixien les places”, diu. Explica que l’equip de govern té un compromís “cap a la mobilitat sostenible”, però que si fan aquesta transició “massa ràpid, el que es genera és un conflicte entre vehicles”.

En aquest sentit, remarca que es vol “potenciar l’ús de la bicicleta”, però els “grinyola” fer-ho coincidir amb la xarxa primària: “Com a ciclista mai imito els recorreguts dels cotxes, tendeixo a fer dreceres i buscar rutes més pacificades”. Per això, creu que “si ho demanem als ciutadans, estaran més a favor de pagar ells el carril bici que hem planejat ara i no pas mantenir la subvenció amb el d’abans”.
El regidor també posa sobre la taula el futur del Mil·lenari: “En els propers temps ha de canviar molt, perquè s’està fent la construcció dels habitatges al convent fruit del POUM anterior”.

Això, diu, suposarà un ingrés de cotxes que ara per ara no són capaços de quantificar, amb les seves respectives entrades d’aparcament. “Ara mateix no veiem clar anul·lar un carril de circulació per fer un carril bici sense saber com s’estabilitzarà el Mil·lenari amb aquests edificis.” En qualsevol cas, apunta que la pèrdua de la subvenció “tampoc seria cap drama”, perquè els pressupostos de l’Ajuntament de 2024 ja consideren aquest escenari.

LA PREGUNTA

Li agrada l’elecció de Lleó XIV com a nou papa?

En aquesta enquesta han votat 408 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't