EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Educació | La màgia de llegir en veu alta

La lectura compartida és un recurs extraordinari a l’hora de millorar les capacitats intel·lectuals i afectives d’infants i d’adults, i de refermar els vincles familiars i socials

El 9 Nou
17/01/2024

Montse Corderas Espona

En una era dominada per internet, les noves tecnologies i la immediatesa, la periodista nord-americana especialitzada en literatura infantil Meghan Cox Gurdon demostra que la lectura i en especial la lectura compartida és un recurs extraordinari a l’hora de millorar les capacitats intel·lectuals i afectives d’infants i d’adults, i de refermar els vincles familiars i socials, a través del seu llibre La màgia de llegir en veu alta (El miracle de la lectura compartida en l’era de la distracció), publicat per Viena Edicions amb traducció de l’anglès a càrrec d’Ada Arbós.

Basant-se en estudis científics de psicologia i neurociència i en vivències i experiències reals –en cases, en escoles, en hospitals…–, Cox Gurdon analitza els beneficis de dedicar una estona al dia a la lectura en veu alta amb els fills, amb els alumnes o amb adults que tinguin dificultats per llegir. Es tracta d’un assaig rigorós i planer, amb nombroses propostes de llibres clàssics i moderns, que reivindica el paper de la lectura en veu alta, una activitat aparentment senzilla, però d’efectes màgics.

Per altra banda, un altre llibre en català sobre el tema és el de Els beneficis de la lectura en veu alta (Enciclopèdia), escrit pel catedràtic en Neuroeducació David Bueno (UB), amb la col·laboració d’Anna Forés i Antoni Ruiz. L’enquesta en què es basen aquests autors demostra, per exemple, com el simple fet que els pares o tutors llegeixin en veu alta als fills no solament enriqueix els vincles afectius mutus, sinó que també fa que augmenti en la canalla la comprensió lectora, el domini del llenguatge o la capacitat crítica i creativa.

Quan es llegeix un llibre en veu alta cal tenir en compte el següent:

1.- Al principi, els infants no resten gaire temps asseguts i passen les pàgines al seu aire. Per a ells és una situació nova, per la qual cosa és important no cridar-los l’atenció i deixar que de mica en mica es vagin familiaritzant amb el llibre.

2.- Els infants solen demanar que se’ls llegeixi el mateix llibre una vegada i una altra. Això és normal en l’etapa infantil. A més del gust per la història, la repetició propicia també un aprenentatge més gran.

3.- Els infants gaudeixen de les il·lustracions. No és recomanable passar la pàgina al ritme d’un adult, sinó deixar que els infants les mirin tranquil·lament i s’hi recreïn.

4.- Els infants han de poder triar les seves lectures.

Com s’ha de llegir un llibre en veu alta:

1.- Llegeix amb veu clara, pausada i transmetent tendresa. No aixequis la veu ni sobreactuïs.

2.- Observa de tant en tant les reaccions dels infants.

3.- Varia el ritme de la lectura segons la narració.

4.- No preguntis en excés als infants què els ha semblat la lectura.

5.- Conclou l’activitat amb una frase del tipus: “Els contes d’avui s’han acabat”.

Bona lectura! 🙂

LA PREGUNTA

La conducta de Puigdemont, com diu el conseller d’Interior, va ser “impròpia”?

En aquesta enquesta han votat 1467 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't