El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat va obrir al trànsit divendres –la inauguració oficial es va suspendre per la mort d’un bomber als incendis del Baix Ebre– la nova variant de Sagàs, que culmina l’anomenat Eix del Lluçanès.
Aquesta via connecta les comarques d’Osona, el Lluçanès i el Berguedà i dues importants artèries de comunicació com són l’Eix del Llobregat i l’Eix Transversal.
La inversió ha estat de prop de 9 milions que han servit per posar punt final a una obra que, per fases, es va començar a executar l’any 2009. Faltava una última peça, la variant de Sagàs, que és la que ara s’ha acabat.
D’aquesta manera, l’Eix del Lluçanès, que escurça el viatge entre Vic i Berga, es dona per culminat. Les obres del tram Olost-Olvan, que havien començat l’any 2009, es van acabar el 2011. Aleshores, ja es va obrir aquest tram de carretera.
Per enllestir-la, però, faltaven les variants d’Olost i d’Olvan. La d’Olost, que es va començar a executar a finals del 2011, constava de 2,5 quilòmetres i va suposar una inversió de 9 milions, es va acabar l’any 2013. I va representar una nova millora: s’evitava el pas de vehicles pel centre d’Olost.
Per culminar tota la carretera, però, quedava un últim coll d’ampolla: la variant de Sagàs. En aquest punt, la via, que passava a prop d’alguns habitatges, s’estrenyia. La solució havia de ser la variant.
Aquest projecte, finalment, es va poder desbloquejar. Les obres van començar el 2024. Ara han culminat. Per tant, l’Eix del Lluçanès s’acaba 12 anys després que amb l’entrada en funcionament de la variant d’Olost quedés enllestida la major part de la via.
La variant de Sagàs té una longitud d’uns 2,8 quilòmetres, una amplada de 10 metres amb dos carrils de circulació de 3,5 metres, vorals exteriors d’un metre i un separador de fluxos central d’un metre. També s’han fet dos passos inferiors que donen continuïtat a camins i que serviran com a passos de fauna i un pas superior d’accés a l’Ajuntament de Sagàs.
Preocupació pels accidents
La finalització de la variant de Sagàs, la peça que completa l’Eix del Lluçanès, ha estat motiu de satisfacció. No obstant això, una de les preocupacions dels alcaldes és la seguretat de la carretera en tots els trams ja existents. S’hi han produït accidents. I hi ha hagut morts.
Fa poc, els alcaldes del Lluçanès es van reunir amb el director dels Serveis Territorials de Territori a la Catalunya Central, Eduard Banqueri. Van demanar un estudi per valorar el volum de trànsit a la via i, a partir d’aquí, establir mesures perquè hi hagi menys accidents.
L’alcalde de Prats, Jordi Bruch, explica que “un possible desdoblament se’ns ha dit que és difícil de poder dur a terme perquè no hi ha pressupost”, però, a banda d’això, el que sí cal fer és “insistir per garantir la seguretat”. L’alcaldessa de Lluçà, Glòria Colom, ho considera “urgent”.
El d’Olost, Gil Salvans, afegeix que “al tram Vic-Olost hi ha una zona malmesa que s’hauria de poder arreglar”.
Joan Compta (Perafita) alerta que si ara hi ha més trànsit també hi haurà més perill: “S’està treballant per millorar la seguretat”. L’alcalde d’Oristà, Marc Sucarrats, també creu que cal actuar-hi: “Hem de reduir el nombre d’accidents i no només a base de multes”.