El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha avalat la rescissió del contracte que la Generalitat va fer a la concessionària de l’Eix Transversal –el grup d’infraestructures Cedinsa– per assumir la gestió directa de la via.
Aquesta setmana s’ha fet pública la sentència que conclou que la resolució anticipada del contracte es va ajustar a dret. D’aquesta manera, l’alt tribunal tomba el recurs que va presentar Cedinsa.
L’Eix es va posar en servei el 1997 i una dècada més tard, el 2007, la Generalitat va adjudicar-ne la concessió a Cedinsa. Al cap de tres anys, es va modificar el contracte, que també incloïa el desdoblament de la via i l’explotació de la carretera fins al 2040.
El contracte també considerava tres dates en les quals la Generalitat podia trencar el contracte: el 2017, el 2022 i el 2027. Va intentar fer-ho el 2017, però no va ser fins al 2022 que es va aconseguir. Llavors, el Departament d’Economia va definir-la com l’operació d’estalvi “amb més impacte” de l’última dècada.
Per rescindir la concessió va pagar més de 479 milions d’euros al grup, procedents dels romanents de tresoreria. Durant la concessió, la Generalitat pagava a Cedinsa en funció dels vehicles que circulaven per la C-25, el que es coneix com la fórmula del peatge a l’ombra.
Des del primer moment Cedinsa va recórrer la decisió als tribunals a través d’un recurs contenciós administratiu.
El grup sostenia que el govern havia anat tard a l’hora de trencar el contracte. L’alt tribunal considera que la rescissió es va fer efectiva dins l’any natural, que la decisió està “justificada” i obeeix a motius d’“interès públic”. De fet, recull que l’import pagat al grup (479 milions) era la quantitat que corresponia donar-li.
La sentència no és ferma i Cedinsa pot presentar un recurs de cassació a la sala del TSJC.
{{ comment.text }}