QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

El nou pla de Rodalies inclourà l’estudi de la viabilitat de l’estació de tren de Torelló-la Garrotxa

Serà una de les prioritats que s’han establert per al període 2026-2030

La Comissió Bilateral d’Infraestructures Generalitat-Estat de dilluns de la setmana passada presidida per la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i el secretari d’Estat de Transports, José Antonio Santano, va servir per avançar en el traspàs de Rodalies però també per posar fil a l’agulla a alguns projectes de la xarxa que fa anys que s’arrosseguen. És el cas de l’estudi de viabilitat de la nova estació Torelló-la Garrotxa, que s’ha marcat com una de les actuacions rellevants del nou pla de Rodalies per al període 2026-2030, que ha d’estar llest el juliol vinent.

L’objectiu de la proposta reivindicada des del territori –i per la qual ja s’havien fet passos com la inauguració l’any 2019 d’un aparcament de 71 places amb la presència d’alcaldes dels municipis més propers a banda i banda de Bracons– és convertir una segona estació a la Vall del Ges en la de referència de la Garrotxa. L’estudi ha d’aprofundir també en el que significaria convertir l’estació actual de Torelló en capçalera de serveis, o el que és el mateix, que hi comencin i hi acabin molts més combois que ara queden aturats a Vic. L’alcalde de Torelló, Marçal Ortuño (ERC-JpT), assegura que “cada vegada que es fa un pas que confirma aquesta direcció és una alegria per Torelló”. Ser estació de capçalera, diu Ortuño, permetria que encara que la línia no estigui desdoblada a partir de Vic cap amunt, tot i haver-hi un vial el municipi podria tenir molta més disponibilitat de combois.

Aquesta segona estació torellonenca, batejada com la de la Garrotxa, està prevista al polígon de la Caseta, d’uns 20 propietaris privats, i on l’Ajuntament també té una part de terreny. És justament en aquest espai, a l’entrada sud de Torelló –arribant-hi des de Manlleu–, i on ara hi ha els contenidors vells de deixalles, on el consistori preveu ubicar la nova parada, que permetria enllaçar amb un servei d’autobusos procedent de la Garrotxa. Segons Ortuño, el lloc és ideal també perquè es troba en una recta molt llarga, que és una de les condicions per poder-hi ubicar parades. En aquest cas l’alcalde torellonenc parla d’una estació “intermodal”, perquè hauria d’anar “combinat amb autobusos”. D’aquesta manera s’haurien d’alinear els horaris dels trens amb els dels possibles autobusos entre la capital de la Vall del Ges i la Garrotxa. Aquest fet podria incrementar els usuaris a la línia R3. Ortuño apunta que les dades que es van utilitzar el 2019 per fer l’aparcament a l’estació actual estan “desvirtuades” pel pas del temps i admet que tot i això el pàrquing que es va habilitar “no ha tingut l’ús que s’esperava”. Amb tot, assegura que la nova estació, a tocar de l’eix Vic-Olot, estaria més ben situada en aquest aspecte i facilitaria l’arribada de vehicles.

Des de la plataforma Perquè no ens fotin el tren lamenten que “una vegada més es cau en el parany d’anteposar la infraestructura al servei”. “Sempre condicionen les decisions a fer l’obra i ara ja hi hauria d’haver un tren amb uns horaris que enllacin amb els busos. Evidentment que les obres són necessàries, però comencem pel començament. Els busos i el tren s’han de trobar”, diu un dels portaveus del col·lectiu, Marc Janeras. Des del col·lectiu d’usuaris consideren que per al període 2026-2030 “calia programar actuacions, concretant inversions i calendari, i no pas fer una llista d’aquelles en què es vol avançar”.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?