Aquests dies se celebra la Setmana Europea de la Mobilitat. Així doncs, és un bon moment per analitzar i re-flexionar com ens movem pels pobles i ciutats i quins són els projectes de futur per aconseguir desplaçaments més sostenibles i eficients.
En aquest objectiu hi juguen un paper important els carrils bici, una iniciativa que es va estenent pels carrers però que encara genera molt debat. Un bon exemple és el de la ronda Camprodon de Vic
La paradoxa de Braess demostra a través de formulacions matemàtiques que afegir carrils a una via per a vehicles no en millora la situació, sinó que la pot arribar a empitjorar.
Fent-ne una altra lectura, el plantejament que va fer a finals dels anys seixanta el matemàtic alemany Dietrich Braess ressalta que l’eliminació de carrils sí que pot permetre assolir un trànsit més fluid.
I ho defensa argumentant que els conductors són egoistes per naturalesa, i que en el seu objectiu d’arribar el més ràpid possible acaben complicant la circulació de la resta: canvis entre carrils que obliguen a frenar als altres vehicles, avançaments al límit, un efecte crida a agafar el cotxe i congestió en l’accés a la via que creuen que és més ràpida en són algunes de les causes.
El raonament de Braess és el que s’ha aplicat a la ronda Camprodon de Vic. I és que si ens fixem en les dades de pas de vehicles facilitades per l’Ajuntament de Vic, la paradoxa ha funcionat, “i els que no eren imprescindibles han anat deixant aquesta ruta”, explica el regidor de Mobilitat de l’Ajuntament de Vic, Guillem Membrives (Junts).
En el recompte de vehicles a l’entrada a la ronda per la plaça del Mil·lenari, el 2014 s’hi comptabilitzaven 17.950 motos i cotxes, mentre que l’any 2022 –amb el carril bici ja consolidat– la xifra havia disminuït fins als 10.236, el que representa un 42% menys.
En el tram central, s’ha passat dels 16.456 de l’any 2018 als 11.095 del 2022. “En certa manera, és l’efecte que esperàvem”, confirma Membrives, tot i reconèixer que arribarà un moment que la xifra “s’estabilitzarà i ja no baixarà més”.
Malgrat que les dades ensenyin que passen menys vehicles per la ronda Camprodon, els usuaris continuen lamentant els embussos en hores punta, i sobretot que l’ús del carril bici no ha patit un creixement malgrat que hagin deixat de passar tants cotxes per aquest punt.
Molta gent considera que es tracta d’un espai desaprofitat i una inversió exagerada. De fet, després de tres anys de la seva posada en marxa, el carril bici de la ronda Camprodon continua generant un intens debat.
Des de la Regidoria de Mobilitat es considera que han estat “més realistes que valents” en l’aposta per consolidar aquesta via ciclista i anar fent passos per desplegar la xarxa ciclable a la ciutat: “No és un projecte improvisat”, ressalta Membrives, sinó “estudiat, provat i contrastat arreu del món”.
En aquest sentit, el fet que la Regidoria de Mobilitat estigui compartida amb la de Ciutats Intel·ligents farà que es faci “un treball constant de recollida de dades”, amb l’objectiu de tenir arguments per confirmar o refutar hipòtesis vinculades a la circulació urbana.
En l’àrea dels carrils bici, el ple va aprovar una modificació del Pla d’inversió i finançament que farà que s’avanci l’execució de la via ciclista que ha d’unir la plaça del Mil·lenari i la zona esportiva a través del carrer Sagrada Família i l’avinguda Olímpia.
Tal com es va explicar en la sessió plenària, l’avançament ve motivat perquè el projecte va lligat a un fons europeu Next Generation, i s’ha de justificar l’obra abans que acabi el 2024.
Vinculat als carrils bici que uneixen diversos punts de la ciutat, en les últimes setmanes hi ha hagut diverses queixes de l’estat del ferm del camí que porta fins a Sentfores-La Guixa, així com també el tram que arriba a l’escola Andersen.
A pregunta d’ERC en el ple, Membrives va reconèixer que es comença el curs “un pèl coixos” a causa de les tempestes i va assegurar que cal solucionar-ho en les properes setmanes.