Anys enrere era un clàssic: que hi hagués una fuita, una aixeta mal tancada passant inadvertida, una boia avariada… i que en rebre la factura de l’aigua algú de casa s’acabés posant les mans al cap. Això derivava en una trucada a la companyia subministradora, que havia de gestionar des d’enrabiades fins a la discussió de l’import o la resolució del problema. Amb el temps, episodis com aquests van passant a la història, ja que gràcies als avenços tecnològics tots els comptadors de Vic disposen, per exemple, de telegestió, és a dir que es monitoritza hora a hora el consum dels 24.000 contractes d’habitatges, granges o empreses de la ciutat.
Unes dades sempre útils, però que adquireixen encara més rellevància en temps de sequera, ja que els clients saben fil per randa quant gasten i per què, a banda que poden autoconfigurar-se avisos com els gairebé 5.000 del 2023 reportant excessos respecte als topalls prefixats per ells mateixos. “Pèrdues que abans no afloraven fins al moment de llegir els comptadors i emetre les factures ara les detectem molt ràpid”, destaca Guillem Treserra, gerent d’Aigües Vic, “ens estalviem enrabiades, però és que a més a més els operaris poden anar directament a resoldre incidències”.
Una altra bondat d’haver invertit en tecnologia és que la companyia té sectoritzats els quatre municipis als quals presta servei –a banda de Vic, Gurb, Muntanyola i Santa Cecília de Voltregà– i pot fer balanços hidràulics segons zona o activitat. Unes xifres que permeten saber, per exemple, que el consum domèstic a Vic és actualment d’uns 180 litres per habitant i dia, de manera que la ciutat té marge fins i tot si Osona passa d’excepcionalitat a emergència i el límit baixa dels 230 actuals a 200.
Treserra explica que informació com aquesta la traslladen a la Taula de Sequera que es reuneix cada quinze dies, amb la participació de l’Ajuntament o cossos com la Guàrdia Urbana: “A partir d’aquí constatem com la indústria està fent un esforç molt important, plantegem mesures… i es prenen, en definitiva, decisions”.
En el cas d’Agbar, que gestiona l’aigua en baixa a una vintena de municipis d’Osona, el Ripollès, el Moianès i el Lluçanès, 26.823 comptadors tenen activa la telemesura: un 77% dels d’Osona, un 52% dels del Ripollès i un 29% dels del Moianès.

Fonts de la companyia coincideixen amb Aigües Vic a subratllar que aquesta solució, “innovadora”, “permet dur a terme una gestió més eficient de l’aigua, imprescindible en contextos tan crítics com l’actual”. Sigui per SMS o correu electrònic, la companyia avisa els clients quan és possible que hi hagi una fuita o quan sobrepassen el consum màxim preestablert per ells mateixos. Aigües Vic complementa les prestacions de l’aplicació també a la inversa, amb una alarma que pot avisar familiars que una persona que viu sola fa dies que no gasta aigua.