La rotonda del Mil·lenari de Vic va estar tallada al trànsit durant un quart d’hora divendres a la tarda. S’hi van manifestar un centenar de persones partidàries de fer un carril bici per creuar aquesta plaça, una de les principals entrades i sortides pel nord de la ciutat, i connectar amb la zona esportiva passant pel carrer Sagrada Família i l’avinguda Olímpia.
Reclamen que s’executi el projecte que l’Ajuntament va aprovar l’octubre de l’any passat i pel qual hi ha una subvenció europea, que inclou altres obres a la ciutat. El consistori ha optat per aturar-lo de moment i desenvolupar abans un altre carril per arribar a la mateixa zona passant pel Nadal i la zona universitària.
“Fem aquesta concentració perquè estem perplexos davant l’actitud del govern de l’Ajuntament, que no vol construir un carril projectat des de fa tres anys i que té el consens del veïnat i les entitats”, afirmava el president d’Osona amb Bici, Eduard Folch.
La protesta l’organitzava aquesta entitat juntament amb l’Associació de Veïns del Sucre, l’AFA de l’escola Andersen i també s’hi van sumar famílies del Guillem de Mont-rodon i el Salarich. “Fa molt temps que s’hi treballa i creiem que és important que les coses que s’acorden en comunitat es portin a terme”, afegia la presidenta de l’AFA de l’Andersen, Ariadna Canadell.
Aquest centre educatiu té tres línies de bus bici els divendres i una comissió que les gestiona. “El que ens ha sabut més greu és que s’ha fet sense donar-nos gaires explicacions quan teníem una bona dinàmica de treball per detectar els punts crítics. Amsterdam no és el paradís de les bicicletes des de sempre i es van haver de fer molts moviments socials. Aquí no serem menys perquè no tenim planeta b”, destacava des de la comissió de bus bici de l’Andersen Lluís Marco.
L’Ajuntament, per la seva banda, al·lega que en el primer projecte es perden places d’aparcament i també que hi pot haver un fort impacte en la mobilitat. “Nosaltres tenim el context de tota la ciutat i sabem que hi haurà les obres de la carretera de Gurb, que passarà a ser només d’entrada, i per tant perdrem un carril de sortida de la ciutat”, explica la regidora d’Urbanisme, Ester Coma.
“Tenim visions diferents de la bicicleta –continua–. Nosaltres som probici però no anticotxe”. Coma, que no descarta recuperar el projecte més endavant, també justifica el canvi per “enllaçar el carril bici de la ronda Camprodon amb els Països Catalans i així connectar amb les estacions de trens i d’autobusos”.
Durant la protesta, els participants van encerclar tota la rotonda i van llegir un manifest, on van recordar que Vic és la ciutat d’on va sortir el bus bici i van avançar que faran noves mobilitzacions. Ja fora de convocatòria alguns dels manifestants van desplaçar-se a la plaça Major per continuar visibilitzant la protesta.
Nou tram cicable pel carrer Soledat de la Calla, barri on en els últims sis anys s’han perdut més de 200 aparcaments gratuïts En els últims dies s’ha enllestit un nou tram de carril bici al carrer Soledat, al barri de la Calla. Això ha suposat la pèrdua de 25 aparcaments gratuïts en una zona de la ciutat on els últims sis anys han desaparegut un total de 239 places blanques. El març del 2018 se’n van perdre 47 amb la reurbanització del carrer baixant cap a les Adoberies. L’any següent es van començar les obres a la Biblioteca Pilarin Bayés i es van perdre 70 places al solar de l’antiga caserna i 12 més a l’exterior, mentre que el 2023 hi va haver 78 aparcaments que van passar a ser de zona verda i set més es van perdre per un carril de vianants al carrer Anselm Clavé.
