QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Estudien pintar sobre el ferm de la collada de Toses el traçat més segur per a les motos

L’objectiu és reduir les sortides de via i els xocs frontals a causa d’invasions del sentit contrari

Els revolts de la collada de Toses i la distància –uns 20 quilòmetres però sense pendents exagerats– fan que sigui un port clàssic a moltes rutes llargues de ciclistes i motoristes, també per les vistes de muntanya i la connexió de la Catalunya interior amb la Cerdanya i Andorra.

Això explica que es tracti d’una via on és molt habitual trobar vehicles de dues rodes, especialment els caps de setmana, i que els accidents mortals que hi ha registrats acostumin a tenir com a víctimes motoristes, un cas semblant a la carretera de l’Arrabassada de Barcelona o algunes de les del Montseny.

Ara, per incrementar la seguretat d’aquest col·lectiu, el Servei Català de Trànsit (SCT) està estudiant estendre a la collada de Toses un model d’inspiració austríaca ja en fase de proves al pantà de Foix (l’Alt Penedès).

Consistiria a instal·lar-hi, d’una banda, senyals verticals alertant de trams o corbes amb alta sinistralitat de motos i, de l’altra, a pintar al ferm la traçada més segura per circular i per agafar els revolts. L’objectiu és aportar el màxim d’informació als conductors i reduir les sortides de via i els xocs frontals fruit d’invasions del sentit contrari.

Els darrers accidents mortals a la collada de Toses s’emmarquen justament en sortides de via.

El 13 d’octubre de l’any 2024 hi va perdre la vida un veí d’Avinyonet de Puigventós (l’Alt Empordà) de 58 anys, després de caure per un marge d’uns tres metres i de difícil accés. El juliol de l’any anterior hi havia mort a 48 anys un altre home de Torrelles de Llobregat (el Baix Llobregat), quan la moto que conduïa va sortir de la carretera al quilòmetre 139,5.

El campdevanolenc Ramon Lamiel, director del SCT, es va reunir la setmana passada amb el màxim expert en aquest tipus de senyalització per a motoristes, que els va transferir els coneixements per portar-ho a la pràctica. També s’ha començat a parlar de la proposta amb el Ministeri, el titular de l’N-260.

La voluntat d’intervenir a diverses carreteres catalanes respon a l’augment de motoristes morts en sinistres viaris (54 el 2023 i 47 el 2024) i al fet que molts d’aquests accidents es deuen a sortides de via.

També s’ha plantejat per a la Collada la instal·lació de pòrtics que indiquin als vehicles que han de moderar la velocitat, un sistema que operaria amb intel·ligència artificial en detectar molts ciclistes i motoristes, fauna salvatge o condicions meteorològiques adverses.

En paral·lel, a la BV-5301, del Brull cap al Vallès Oriental, ja s’aplicarà una prova pilot amb panells informatius mòbils que recorden l’elevada presència de ciclistes als conductors.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 188 persones.