QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

El govern ‘ressuscita’ la idea del tren transversal

Sílvia Paneque la inclou entre les infraestructures ferroviàries previstes per al 2050

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, va presentar dimarts al Parlament les principals inversions en infraestructures i els projectes que el govern té previstos en l’horitzó a la Catalunya del 2050.

I entre aquests torna a aparèixer l’Eix Transversal Ferroviari (ETF) com a “iniciativa clau” i el projecte “més emblemàtic de Catalunya”, segons la definició del projecte al web del Departament.

Es tracta d’una línia de 300 quilòmetres amb doble via d’ample internacional per a passatgers i mercaderies, entre l’aeroport d’Alguaire i Girona, pressupostada amb 7.000 milions d’euros, però sense previsió d’execució.

A hores d’ara tot el que hi ha d’aquest projecte és el Pla Director Urbanístic de reserva de sòl aprovat l’any 2010. Després de valorar com seria l’encreuament de l’ETF amb la línia R3 es va considerar oportú que fos pel nord de Vic, en concret, seguint la traça de l’Eix Transversal viari i preveient una estació a Gurb –l’única prevista a tot Osona–, entre la Cabra i Chocovic, que permetria una correspondència amb la línia R3.

Segons deia dimarts Paneque al debat general sobre la situació i la gestió de les infraestructures que es feia al Parlament, “a Catalunya les àrees a menys de 10 quilòmetres de la capital han crescut un 12% des del 2000; les ciutats de la segona corona, prop d’un 30%, i les àrees situades entre 25 i 60 quilòmetres, un 51%. És una realitat que demanava una nova política ferroviària des de fa dècades”.

En aquest sentit, va dir que el planejament de les infraestructures ferroviàries “fa necessari que aquest Parlament fixi com a objectiu les grans transformacions del futur, que són, d’una banda, la Línia Orbital per a la segona corona metropolitana, amb Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès, Martorell, Terrassa, Sabadell, Granollers i Mataró, i, de l’altra, l’Eix Transversal Ferroviari de Lleida a Girona”.

L’ETF es planteja com un element de reequilibri territorial entre comarques “que tradicionalment no han estat ben comunicades”. El 45% del traçat serien túnels i viaductes.

El projecte preveu que travessi nou comarques i a Osona afectaria els termes de Calldetenes, Espinelves, Folgueroles, Gurb, Muntanyola, Sant Bartomeu del Grau, Sant Julià de Vilatorta, Sant Sadurní d’Osormort, Santa Eulàlia de Riuprimer i Vic.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 192 persones.