La Guàrdia Urbana de Vic ha incorporat el dron per controlar els patinets i bicicletes incívics. Des del cel, detecten les infraccions abans que els usuaris es trobin amb el control i ho corregeixin. S’ubiquen en els punts amb més queixes veïnals. La mesura és efectiva: en només 24 dies han interposat 110 multes, 65 per als patinets. Alguns d’aquests aparells s’han confiscat.
La Guàrdia Urbana de Vic ara també vigila els patinets des del cel. La unitat aèria, formada per dos drons, es va posar en marxa el 2024 i ara s’ha incorporat com a suport en la persecució dels conductors incívics de vehicles de mobilitat personal i bicicletes.
Tal com relata la regidora de Seguretat i Convivència, Elisabet Franquesa, costa enxampar els patinets perquè quan veuen un control o una patrulla de la Guàrdia Urbana poden esquivar-lo amb facilitat. “Poden escapar-se per molts cantons”, afegeix.

Per evitar tot això, s’hi ha sumat l’eina del dron. D’aquesta manera, en un control de la Guàrdia Urbana, a més d’una patrulla terrestre, també hi ha l’aparell vigilant des dels núvols. El pilot del dron posa els ulls a una bona distància del control per enxampar els incívics abans d’arribar al dispositiu.
Es troben, de fet, que molts ho corregeixen en veure la policia, però el dron ha captat tota la infracció. “A vegades n’hi ha que tenen lleis o ho neguen, però llavors li ensenyen les imatges del dron”, explica la regidora.
S’acostumen a col·locar a aquelles vies on la ciutadania els ha fet arribar més queixes. Per exemple, s’han situat en llocs com la ronda Camprodon, el carrer Bisbe Font Andreu o Enric Prat de la Riba, el passeig de la Generalitat o la plaça Divina Pastora.
EL 9 NOU va acompanyar l’agent Òscar López, de la unitat aèria, en un control al camí antic de Taradell. Vam observar, per exemple, un que circulava contra direcció que no va anar a espetegar al control i, per tant, no van poder multar, però també un altre que ho feia bé: anava per la vorera, però a peu.
De fet, Franquesa insisteix que cada vegada hi ha més conductors que ho fan correctament. Ara bé, “si un patinet ho fa malament i puja per la carretera de Roda, travessa el Passeig, la plaça, el parc Balmes, el passeig de la Generalitat i arriba fins la plaça Osona, l’han vist desenes de persones”. “És un de sol que genera molta inseguretat”, subratlla.
GAIREBÉ TRES MULTES PER DIA AMB EL DRON
La incorporació del dron és ara per ara un mesura efectiva. A principis d’octubre, del 2 al 26, es va fer la primera campanya per perseguir els conductors incívics amb la unitat aèria. En aquests 24 dies, es van posar un total de 110 multes: 45 a bicicletes i 65 a vehicles de mobilitat personal, cosa que representa gairebé tres multes per dia a conductors de patinets. De gener a octubre d’aquest any, la Guàrdia Urbana ha interposat 302 multes: 242 a patinets i 78 a bicicletes.
Pel que fa a patinets, les principals infraccions que detecta la policia de Vic són conductors circulant per sobre les voreres, d’altres que ho fan molt a prop de les façanes –cosa que suposa un perill per als que surten de casa– i quan van dues persones a sobre l’aparell. “Aquestes tres són les capitanes de les infraccions”, subratlla Franquesa. Les bicis acostumen a anar sobretot contra direcció.
Alguns dels patinets acaben comissats per la policia. La Guàrdia Urbana els confisca, normalment, per tres supòsits: són de dubtosa procedència (poden ser robats), els condueix un menor d’edat o per assegurar el pagament de la multa.
En una nau municipal, hi ha una seixantena de patinets confiscats. Estan dividits per anys. Durant el 2025 se n’han comissat una quinzena, sobretot en la campanya intensa de principis d’octubre. Del 2024, n’hi ha una trentena d’immobilitzats i del 2023 i 2022, una vintena. Aquests últims segurament acabaran destruint-se perquè ningú els ha reclamat a dia d’avui.
Fer servir els drons per perseguir policialment els patinets és una iniciativa pionera a Osona i el Ripollès.
A l’espera d’una matrícula A més de Vic, Manlleu, Torelló, Tona o Roda ja tenen ordenances (o han posat fil a l’agulla) per regular la problemàtica dels patinets. Tots tenen una línia semblant a l’hora de sancionar, però demanen una normativa més clara de la Direcció General de Trànsit (DGT). Tal com relata Franquesa, “la que hi ara és molt laxa”. “Demanem una assegurança als patinets i una matrícula perquè és molt més fàcil poder identificar el veí”, diu. Tot apunta que de cara al gener es requerirà una assegurança a tercers per als propietaris i “hi haurà un número de bastidor relacionat”. “Esperem que d’aquí a poc temps s’implantin les matrícules”, destaca.