La renovació de la concessió d’explotació de les instal·lacions de Vall de Núria per part de Ferrocarrils de la Generalitat penja d’un fil després del desacord entre l’empresa pública i l’Ajuntament de Queralbs.
Abans de final de mes caldrà que hi hagi un acostament en les posicions, que ara estan més allunyades que mai. El president de FGC, Antoni Segarra, ha afirmat, en declaracions a l’ACN, que “tancarem les instal·lacions fins que no hi hagi un acord”.
Les negociacions, segons Segarra, es van complicar quan l’Ajuntament va demanar que el cànon que Ferrocarrils ha de pagar al poble sigui superior al que havien acordat en un principi.
A més, es mostra poc optimista respecte a una solució mentre Queralbs insisteixi a reservar-se el dret a reduir unilateralment la concessió a la meitat de temps i a quedar-se els actius de FGC en cas d’incompliment en les inversions anuals preestablertes per la mateixa Generalitat.
El preacord fixava en 6,2 milions l’aportació per als pròxims sis anys. Segons Segarra, aquesta exigència “és inacceptable i a més presenta problemes jurídics que no acceptarien a cap departament”.
L’alcaldessa de Queralbs, Imma Constans (Junts), reivindica el dret de Queralbs a participar en les decisions que es prenguin a Vall de Núria. Després d’una concessió inicial de 90 anys que s’està prorrogant des d’en fa vuit, i que ha passat per diverses mans, però que en les últimes dècades ha estat de FGC, creu que calen alguns canvis en la relació entre el consistori i l’empresa.
Per això l’Ajuntament va redactar un document de reversió on es plasmen els béns retornables de Vall de Núria i aquells que són extraïbles per part de l’empresa. També es va plantejar un cànon anual que, segons Constans, inicialment es va establir en 15.000 euros, però on més endavant van voler incloure-hi també els 7.000 que fins ara Ferrocarrils pagava pel lloguer de la Cabana dels Pastors, que quedava fora de la concessió.
Constans lamenta que el conflicte sigui “un David contra Goliat”, d’un Ajuntament on només té secretari cada divendres respecte a un govern que disposa de tècnics en diversos àmbits.
L’alcaldessa diu que està fent “allò que és la nostra obligació” per evitar que Vall de Núria es converteixi en un punt estancat pel que fa a la generació de llocs de treball i com a focus d’atracció turística.
Els projectes per dinamitzar i garantir el futur de l’estació per part de Ferrocarrils “no han arribat mai”, com tampoc la informació de les inversions que s’hi volen fer. La sensació del govern és que mai han estat “copartícips” d’un espai comunal que FGC gestiona de forma exclusiva i gratuïta.
La manca d’entesa, que s’ha ampliat en altres aspectes, com qui és el responsable del manteniment del camí de Núria o la transparència en l’economia, tindrà el seu clímax coincidint amb les eleccions del 12-M.
A partir del 30 d’abril la pròrroga actual de la concessió haurà vençut. El govern català, en mans d’ERC, i l’Ajuntament de Queralbs, liderat per Junts, no té, segons Constans, cap influència en aquest conflicte d’interessos.
De fet, “mentre hem estat negociant han passat quatre presidents de diferents colors polítics, però sempre he defensat el mateix, els veïns i no el partit que represento”, conclou l’alcaldessa, que alhora retreu a l’oposició que no li reconeguin les hores que hi ha dedicat “quan el més fàcil seria signar un xec en blanc”.
Per la seva banda, el regidor d’ERC Francesc Coll troba a faltar que l’Ajuntament “no tingui un projecte a vint anys vista per Vall de Núria”. Els republicans, que ocupen una de les cinc regidories al municipi, no entenen que el govern de Constans renunciï a una renovació de conveni per motius “personals i partidistes”.
Aquesta mateixa setmana hi haurà reunions polítiques, però també entre el sector turístic i comercial de la Vall de Ribes, que veu amb preocupació com s’escolen els dies fins a final de mes, amb el perill que el motor econòmic del territori i la principal font de la inversió pública al Ripollès pateixi un canvi d’estatus, del qual es desconeixen les dimensions.
A hores d’ara, no sembla que hi hagi alternativa a la continuïtat de la Generalitat com a gestor de Vall de Núria, sobretot perquè FGC seguirà controlant el cremallera, l’únic mitjà de transport per arribar-hi, i pel qual té una concessió independent amb el Bisbat de la Seu d’Urgell.