Marina Solà / Xavier Bardolet
El Museu del Ter de Manlleu va acollir dijous l’acte de graduació de la segona promoció de l’Escola Albir, un centre que va néixer per oferir noves oportunitats de formació a joves de 16 a 29 anys que han sortit del sistema educatiu i que són exponent de l’alta taxa d’abandonament escolar que existeix.
L’acte va omplir l’auditori amb familiars i amics i va acabar, a fora, amb un piscolabis servit pels que estan cursant l’itinerari de cuina. El director de l’escola, Jordi Valldeoriola, va assenyalar com un dels trets dis-tintius de l’Albir que “posem l’accent molt més en el tracte pedagògic que en la tècnica, fent èmfasi en la pedagogia de les condicions”.
Un dels grans valors que en destaquen els alumnes és, justament, l’atenció personalitzada que reben, i que els és un estímul afegit. “El que fem és posar-vos a una passarel·la perquè la pugueu creuar gràcies a la constància i a l’esforç”, els va dir durant la seva intervenció a l’acte.
Una de les particularitats del centre és el seu caràcter obert, que no es regeix per calendaris estancs sinó que pot rebre incorporacions durant tot el curs, i amb un seguiment i recorregut adaptat a les possibilitats de cadascú, també en la durada.
És en funció d’aquest ritme que es va traçant el recorregut formatiu que es rep a l’escola, que aquest curs ha proposat mòduls com el d’auxiliar de perruqueria, els de muntatge i manteniment de sistemes d’energies renovables i de microinformàtica, i el de fabricació mecànica. Dijous es donaven els diplomes als itineraris professionals.
L’escola té centres a Manlleu i Vic i els seus alcaldes són patrons de la fundació público-privada de la qual també participen el Consell Comarcal d’Osona, Creacció, el Consell Empresarial, la Cambra de Comerç, la Fundació Impulsa, Ausa Futur i l’Associació d’Empresaris de Manlleu.
Tant l’alcalde de Vic, Albert Castells, com el de Manlleu, Arnau Rovira, que ostenta la presidència de la fundació, van felicitar els nous graduats. “L’abandonament escolar pot tenir diferents causes però sempre té les mateixes conseqüències”, va dir Rovira, per a qui és fonamental apostar per una formació “especialitzada” que permeti, a més, reintroduir persones amb risc de quedar al marge d’un món laboral “dinàmic i canviant que no ho posa gens fàcil”.
Per la seva banda, Castells va felicitar-se per la “indispensable” col·laboració público-privada en iniciatives com aquesta. La bona marxa que històricament ha tingut l’economia de la comarca, va afegir, “no pot tenir un fre” per la manca de perfils professionals que les empreses demanen i que l’Escola Albir pot ajudar a nodrir.
Aina Gómez, 17 anys, Santa Eugènia de Berga. Perruqueria

“Vaig sortir de l’ESO i vaig anar a fer un grau mitjà d’atenció a persones en situació de dependència. Al segon any vaig veure que no era el que volia i llavors una amiga em va comentar que l’Albir oferia un CP-1 [certificat professional] de perruqueria. Després d’una primera fase per acabar d’orientar-me sobre què volia fer ja vaig entrar al cicle formatiu i hi vaig aprendre molt. De fet, abans de començar les pràctiques ja estava treballant, i he de dir que n’estic molt contenta. Estic treballant des del gener passat. I per mi la perruqueria no és una feina, sinó un joc. Abans havia intentat treballar en altres coses, però no m’omplien. A la perruqueria he trobat l’ofici que m’agrada.”
Pol Majoral, 17 anys, Prats de Lluçanès. Informàtica

“Vaig fer l’ESO a l’institut Castell del Quer de Prats i després vaig començar a fer un mòdul de telecomunicacions a l’IES Vic, però ho vaig deixar al cap de mig any. Llavors em van proposar l’opció de l’Escola Albir. Jo estava trist perquè quant a estudis no em sortia res bé. Va ser una gran elecció, n’estic molt content. De maig a desembre vaig fer-hi la fase 1, i al gener ja hi vaig començar informàtica, amb la introducció i el nivell 1. Al juny vaig començar el 2. Si tot va bé a final d’any ho hauré acabat i podré començar les 120 hores de pràctiques. M’agrada molt remenar ordinadors. A l’escola tens un seguiment personalitzat i és una cosa que com a persona valoro molt, perquè t’anima.”
Hamza El Oulja, 20 anys, Torelló. Manteniment industrial

“He estat fent un curs de manteniment industrial per La Farga, que incloïa 40 de soldadura, 70 d’electrici-tat i unes més de pneumàtica. Ho vam començar al febrer i fa una setmaneta que s’ha acabat. M’ha agradat molt poder-ho fer, perquè jo no vaig acabar l’ESO. Després em vaig apuntar a un PFI (programa de formació i inserció) i no em va agradar. Vaig conèixer el projecte de l’Escola Albir a través d’uns amics que s’hi havien apuntat i m’ho van comentar. N’estic content, perquè m’hi he trobat a gust i hi he après. De cara a la feina, ens van fer una entrevista en el moment de començar i ara estic pendent de si em truquen, per començar a treballar.”
Jordi Sánchez, 21 anys, Manlleu. Soldadura

“Ja porto dos anys a l’escola. Ara hi estic fent un grau superior de soldadura, i quan acabi vull continuar formant-me en alguna especialització, perquè n’estic bastant content. L’ESO no em va agradar gens. En contrast, la diferència va ser molt gran, perquè notes que els professors estan per tu i, d’entrada, ja treballes amb grups molt més reduïts. A l’ESO només em sabien dir “tu mateix, si no te’n surts suspendràs”. Per mi, poder passar de no fer res a estudiar i treballar ha estat un canvi molt gran, i n’estic molt satisfet. I ara noto que no em vull aturar i vull continuar aprenent. De moment, ja estic treballant en una empresa, que és una altra cosa que valoro molt.”