Una de les dues alternatives que planteja l’estudi informatiu per al desdoblament de l’R3 en el tram entre Vic i Centelles, que el Ministeri de Transports del govern espanyol acaba de fer públic, preveu una velocitat punta en pas per corba de fins a 160 km/h en els 15 quilòmetres de recorregut entre Vic i Centelles.
Hi contribueix, en la secció central d’aquest tram, una petita desviació de traçat respecte a l’actual que facilitaria una velocitat de circulació més alta.
En la primera opció, que es basa estrictament a duplicar la via respectant el traçat actual –ampliant-lo per l’esquerra o per la dreta segons les possibilitats del terreny–, la velocitat màxima prevista es queda en els 120 km/h.
La segona opció, la preferida pels tècnics, acaba essent lleugerament més curta que la primera. El punt on més s’aparten les dues opcions és entre el quilòmetre 59, poc després de l’estació de Balenyà-Tona-Seva en sentit nord, i el 61,3, en què la segona opció es desplaça pràcticament 400 metres cap a l’oest respecte a la via actual i obre el radi de curvatura, de manera que acaba fent més curt el tram.
La possibilitat d’incrementar la velocitat en la segona alternativa amb una alteració mínima pel que fa a l’impacte ambiental, segons es justifica a l’estudi, fa inclinar els seus redactors per aquesta opció, tenint en compte que una de les premisses per al desdoblament de l’R3 és escurçar els temps de viatge fins a Barcelona.
Aquesta segona alternativa, que fixa una inversió de 159,7 milions, preveu una altra modificació de traçat més petita en un tram de 800 metres entre les estacions de Centelles i Hostalets. Les tres estacions que hi ha en aquest tram, Centelles, Hostalets i Balenyà-Tona-Seva, no canvien de lloc, però sí que s’hi preveuen adaptacions a la infraestructura ferroviària i a les instal·lacions d’acord amb les necessitats d’una línia desdoblada.
En el cas de Centelles i de Balenyà, amb tres vies a l’estació, l’actual andana central es tira a terra per fer-la nova i més ampla. En el cas dels Hostalets, amb dues vies, s’incorpora una segona andana. En tots els casos, les plataformes passen a ser de 210 metres de llarg, 50 més que les actuals.
”UNA BONA NOTÍCIA”
Des de la plataforma Perquè no ens fotin el tren celebren que s’hagi fet la publicació de l’estudi informatiu. “Ara toca analitzar-la amb detall i fer les aportacions per millorar-lo”, diu Marc Janeras, un dels portaveus. Volen evitar situacions com les que s’han donat al tram Parets-la Garriga, al Vallès Oriental, i que s’han vist ara amb l’execució de les obres.
En un primer cop d’ull, Janeras valora de forma positiva la millora de traçat per poder aconseguir velocitats de fins a 160 quilòmetres per hora. “No es tracta només de fer una nova via al costat de l’altra, es tracta de modernitzar la infraestructura”, apunta, i destaca la importància que s’avanci en paral·lel en tots els trams que s’han de desdoblar.
El pla de Rodalies vigent fixa el desdoblament entre Centelles i Vic per al període 2026-2030. L’obra hauria de donar continuïtat al desdoblament que s’executa entre Parets i la Garriga i a la intervenció en marxa al sud de l’estació de Vic. “És important que es compleixin els terminis.”
{{ comment.text }}