Fa entre 15 i 20 anys que a l’edifici que engloba els números 9, 10 i 11 de la plaça de la República de Montesquiu pràcticament no hi viu ningú.
Actualment només hi ha un pis llogat i ara l’Ajuntament ha arribat a un acord de cessió –d’entrada per a 14 anys prorrogables– amb la Diputació de Barcelona, que és la propietària de l’immoble, per destinar-los a lloguer social.
En total hi ha 12 pisos, però es farà en dues fases. Una, amb els sis pisos del número 11, ja està en marxa. La Diputació els arreglarà i hi posarà plaques fotovoltaiques i calefacció. Es tracta d’habitatges de 110 metres quadrats amb tres habitacions.
Segons l’alcalde, Carles Colomo (Som Montesquiu-CUP), d’entrada la Diputació plantejava que fossin per a famílies i que s’ocupessin totes les habitacions, però “vam demanar que no excloguéssim cap perfil de gent de Montesquiu”.
Així, en les bases que també va aprovar el darrer ple puntuarà els anys que s’hagi estat empadronat al poble, si s’és resident o si s’hi treballa: “Es prioritza l’arrelament de les persones al municipi” amb la voluntat que no n’hagin de marxar perquè no troben habitatge. El cost del lloguer serà de 450 euros, “per sota del preu de mercat”.
De moment es comença pels habitatges del número 11 i ja comencen a treballar pels sis que hi ha al número 9, ja que el 10 és la planta baixa, que ja fa temps que tenen cedida i hi tenen espais municipals.
A la primera planta del número 9 hi havia hagut una fonda, per la qual cosa s’han de transformar les diverses habitacions en dos pisos. En aquest espai també s’hi vol posar un ascensor –aquest connectarà també amb el número 11– i es preveu destinar-los a persones grans.
L’Ajuntament ja va fer la petició a la Diputació l’any 2022 i després de l’acord es preveu que els primers pisos ja estiguin disponibles a finals d’any. Segons l’alcalde, pretenen pal·liar la manca d’habitatge que hi ha al poble i per altra banda, com que la cessió es fa “a cost zero”, l’Ajuntament podrà cobrar els lloguers i destinar els diners a altres equipaments i serveis municipals.